Judit recenserar: Mercurium

Jag har den senaste tiden läst några halvbra (låt mig vara ärlig: ganska dåliga) böcker, och har haft en ”vad ska jag börja läsa nu då”-känsla. Jag var liksom inte sugen på något alls, utan har botat min dåliga bokbaksmälla med att titta på serier.

 

 

Bea har läst mycket av Ann Rosman på sistone, och jag kom på att jag har haft ”Mercurium” på min läslista sedan den var ny. Jag läser nästan aldrig deckare, det roar mig inte, men det historiska temat i boken lockade mig. Samtidigt ville jag inte behöva läsa hela serien, men det som är bra med Ann Rosmans böcker är att de verkligen går att läsa fristående.

 

Beskrivning från adlibris:

”År 1806 anländer Metta Fock Ridderbielke till Marstrand och Carlstens fästning, anklagad för giftmord. Under hela den utdragna rättegången har hon nekat till anklagelserna, och nu är hon dömd att sitta "på bekännelse". Isolerad i fästningen på den karga skärgårdsön ska hon stanna, tills hon erkänner eller går under - vilket som kommer först. Utan möjlighet till kontakt med omvärlden, utan vare sig penna eller papper, börjar hon brodera. Ord för ord tar en förtvivlad nådeansökan form.

2011 hålls en storslagen maskerad på fästningen. Gräddan av Sveriges societet är där, och innan kvällen är över har två personer mist livet. Men portarna har hela tiden varit stängda och bevakade, ingen utomstående kan ha tagit sig in - eller ut. Finns mördaren någonstans bland de 140 gästerna? Kriminalkommissarie Karin Adler kallas till platsen och pusslandet kan börja ...”

 

Beas nya begrepp ”mysmord” passar bra på den delen av boken som utspelar sig i nutid. Man hittar liken, men behöver inte ta del av deras hemska lidande i presens och jag-form (anledningen till att jag skippar de flesta deckare), utan det är själva pusslandet av mordgåtan som är det intressanta.

Största behållningen med ”Mercurium” var för mig ändå den delen som utspelar sig i början av 1800-talet och handlar om Metta Fock och hennes liv. Författaren verkar ha gjort ett mycket grundligt bakgrundsarbete till boken, och det märks i de intressanta detaljerna. Hela rättsfallet om Metta Fock är upprörande i sin bristfälliga behandling.

En rolig bonus är att både nutids- och dåtidshistorierna utspelar sig i trakter där Sara, Bea och jag bor. Det är roligt att känna igen de orter där bokens karaktärer befinner sig och det är intressant att läsa om hur livet kunde vara häromkring för några hundra år sedan.

”Mercurium” rekommenderas verkligen, då den trots sin lättlästhet är en mycket intressant och välskriven historia. Dessutom väckte den min nyfikenhet kring svensk historia som har slumrat ett tag.

 

/ Judit

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0