Kaffe med rån!

”Märtha, Snillet, Krattan, Stina och Anna-Greta har det långtråkigt där de bor på servicehuset Diamanten. Dålig mat och trist bemötande, för lite motion och ständiga besparingar. Antagligen skulle de ha det mycket bättre i fängelse!

Märtha får en snilleblixt - de ska begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag. Bytet ska de skänka till fattiga och gamla. Kunde Robin Hood så kan väl vi!

Med rollatorerna i högsta hugg tar gänget in på lyxhotell där det finns gott om förmögna gäster. Men allt går inte som planerat. För att lyckas måste de tänka ut det perfekta brottet. Äventyret tar fart. Snart finner sig Pensionärsligan indragen i den undre världen och vad som helst kan hända.”

 

Maj månads bokcirkelbok blev Catharina Ingelman-Sundbergs Kaffe med rån, en bok som jag från sida ett trodde att jag skulle tycka om och visst tyckte jag om den, från sida ett till 150, sedan tog det stopp. Det blev helt enkelt för utdraget. Att skriva en 366 sidor lång bok om ett gäng pensionärer med förbrytarambitioner är bara för segdraget. Hade boken varit 200 sidor eller varför inte 250 hade kanske mitt intresse hållits vid liv, men som det blev nu satt jag och hetsläste på tåget till Oslo bara för att få börja på något annat. Nej, detta föll mig inte alls i smaken, vilket kanske egentligen inte är så förvånande då Kaffe med rån har jämförts med Hundraåringen, en annan bok som jag tycker är gravt överskattad. Nåväl, det var kul för en stund eller två men sedan önskade jag nästan livet ur gamlingarna. Detta blir nog vårens bottenplacering för mig.

 

Undrar om mina bokcirkelvänner går lika hårt åt boken som jag gör.

 

/ Bea

 



Kommentarer
Postat av: Madde

Tyckte att boken var rolig och småmysig till början men sen föll det pladask. Synd!

2013-05-15 @ 08:39:53
URL: http://www.bokgodis.blogspot.se
Postat av: Caroline - Bland böcker

Den där boken blev ett riktigt bottennapp för min del också! En stor besvikelse.

2013-05-15 @ 10:06:43
URL: http://blandbocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0