Resan till tidens slut!

Resa till tidens slut är den andra delen i trilogin om Speglarnas hemlighet av Erika Vallin. Vad jag tyckte om första boken, Flickan vid glastornet, kan ni läsa här. För er som inte läst den första boken kan detta inlägg innehålla en del spoilers.
 
Sommarlovet ligger framför Asrin, Lima och Max, och tillsammans är de på väg till Limas mormor och morfar i engelska Cornwall. De har överlevt det mest omtumlande och farofyllda året i sina liv, men äventyret har än så länge bara börjat. Väktarrådet vill att de ska befinna sig i säkerhet, långt borta från Djurgården och all spegelaktivitet, men det visar sig att de istället närmar sig gåtans lösning. I Cornwall väntar inte bara lata dagar och strandliv, kompisarna möter också en betydelsefull gammal konstnär som kallas för Spindelkvinnan. Hon är den andra huvudväktaren, och med hennes hjälp lyckas de leta reda på den tredje: Rhoda, en kaxig ung tjej i London. Äventyret tar vännerna på en händelserik tågresa under engelska kanalen, vidare till Paris underjord och närmare de tre speglarna. (Beskrivning från förlaget)
 
Om jag tyckte att den första boken i trilogin blev bättre ju mer man läste, så var den här andra boken mer jämnstark. Den startade spännande och den slutar spännande. En riktigt bra mellanbok med andra ord. Det introduceras en hel del ny information i boken, så det gäller att ha huvudet på skaft när man läser. Vi får veta mer om det mystiska landet Eunomia och jag tycker det ska bli jätteintressant att få veta mer om landet i nästa bok.
 
Böckerna om Asrin och hennes vänner är, precis som Narnia och Harry Potter, barn- och ungdomsböcker som passar lika bra till vuxna. Behovet att läsa fantasifull spänning försvinner inte bara för att man blir äldre. Nej, fantasy är en kategori som passar alla åldrar. Jag tycker att Erika Vallin har lyckats mycket bra med även denna bok och jag ser verkligen fram emot att få läsa den sista och avslutande delen av Speglarnas Hemlighet. Än så länge är min barn inte så gamla, men det här är böcker som jag garanterat kommer att rekommendera att de läser när de blivit lite äldre.
 
Stort tack till Wahlströms för boken!
 
/Sara
 
Resan till tidens slut


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0