Återvändarna!

Återvändarna av Jason Mott
327s
Harlequin, 2013

Återvändarna

Handling: Över hela världen börjar människors anhöriga att återvända från andra sidan. Ingen vet hur eller varför det händer, om det är ett mirakel eller ett tecken på att den yttersta dagen är nära. En av de som återvänder är Harold och Lucille Hargraves son Jacob. Han dog många år tidigare i en tragisk olycka på sin åttaårsdag. När han plötsligt står utanför deras dörr, fortfarande åtta år gammal, vet de inte vad de ska tro. Kaos bryter ut över hela jordklotet och den nyligen återförenade familjen Hargrave befinner sig mitt i en värld på randen till kollaps. De tvingas manövrera i en mystisk ny verklighet och genom en konflikt som hotar att riva upp själva meningen med vad det är att vara människa.  

Mina tankar: När jag fick nys om att Harlequin skulle ge ut den här boken gick mina tankar först till tv-serien the 4400 som jag följde ett tag. Jag tänkte mig lite sci-fi, mysterier och övernaturliga krafter. Men Återvändarna visade sig vara något annat, något djupare och mer intressant.  

Hur skulle du själv reagera om de döda återvände? Om den du förlorat såg ut att vara precis densamma som när den så tragiskt lämnade dig. Vad gör du om din förlorade ungdomskärlek återvänder, fortfarande lika ung som när ni skiljdes åt, medan du själv är medelålders? Eller om sonen du forlorade för närmare femtio år sedan återvänder, fortfarande bara ett barn, medan du själv hunnit bli en gammal man. Skulle du bli rädd och misstänksam eller skulle du se det som en andra chans att säga allt det där som du aldrig hann? Skulle du våga tro på mirakel?  

Återvändarna är en ny och spännande satsning från Harlequin som de senaste åren här i Sverige verkligen har utvecklat sin utgivning. Harlequin har blivit ett förlag att räkna med och jag ser med stort intresse fram emot deras kommande utgivning. Kanske kan det till och med bli någon svensk författare så småningom? Det skulle jag gilla, och jag tror att det skulle locka det svenska folket ännu mer.  

Betyg: 4 av 5  

Tack till Harlequin för boken!    


/Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0