Forbidden!

Forbidden av Tabitha Suzuma
454 sidor
2010
 
Forbidden
 
Handling: Seventeen-year-old Lochan and sixteen-year-old Maya have always felt more like friends than siblings. Together they have stepped in for their alcoholic, wayward mother to take care of their three younger siblings. As de facto parents to the little ones, Lochan and Maya have had to grow up fast. And the stress of their lives--and the way they understand each other so completely--has also brought them closer than two siblings would ordinarily be. So close, in fact, that they have fallen in love. Their clandestine romance quickly blooms into deep, desperate love. They know their relationship is wrong and cannot possibly continue. And yet, they cannot stop what feels so incredibly right.
 
Mina tankar: För det första vill jag ge en stor eloge till Suzuma för hennes förmåga att beskriva alla känslor, alla tvivel och all desperation som den här boken genomsyras av. Det var längesedan jag blev så berörd av en bok som av denna. Efter att jag hade läst ut den vaknade jag flera gånger om nätterna och tänkte på boken och på Maya och Lochan. Den här boken gjorde mig otroligt ledsen och det var jag beredd på redan innan. Det känns inte som om en bok om två syskon som förälskat sig i varandra kan sluta annat än olyckligt. Det finns nog ingen författare som kommer undan med att uppmuntra till incest.
 
Jag var lite rädd att boken skulle "äcklig", det är ju trots allt kärlekshistorien mellan två syskon som handligen kretsar kring. Men det kändes verkligen aldrig så. Hela romansen var väldigt vackert beskriven och kändes verkligen naturlig och självklar och inte ett dugg konstig. Det är inte bara den omöjliga kärleken som fick mitt hjärta att krossas när jag läste den här boken utan även Maya och Lochans familjesituation. Vilket stort ansvar de tar när de utan hjälp från en frånvarande och alkoholiserad mamma ensamma tar ansvaret för en hel familj. Och inte vågar de be om hjälp av rädsla för att någon ska komma och skilja syskonen åt. Det är fruktansvärt, men någonting säger mig att det säkert finns många barn i liknande familjesituationer. Så denna boken krossar mitt hjärta på mer sätt än ett.
 
Jag har börjat snegla lite på andra böcker av Tabitha Suzuma som jag sett på bla Awesomebooks. Det känns dock inte som om hennes böcker är av det upplyftande slaget. Men ibland är det skönt att läsa om något annat än guld och gröna skogar.
 
Betyg: 5 av 5
 
 
/Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0