Ingen väg tillbaka - Uppbrott till ett nytt liv

"Då Maria Blumencron gjorde sin första dokumentärfilm Flykten över Himalaya mötte hon sex tibetanska barn på gränsen mellan Tibet och Nepal, i slutet av deras fjorton dagar långa flykt över de drygt femtusen meter höga bergspassen tillsammans med guiden Nima. Ett av barnen var den då nio åriga Chime Yangzom och året var 2000. 2011 skrev Maria denna uppföljning tillsammans med Chime. Här berättar båda om vad som hände då, vad som hade hänt innan och vad som har hänt sedan dess.Vägar öppnar sig när vi går dem!Vad händer när en österrikisk kvinna på 5300 meters höjd i Himalaya möter sex små barn på flykt ur Tibet? En ny och ovanlig familj skapas. Elva år efter deras ödesmättade möte i bergskedjan mellan Tibet och Nepal skildrar Maria och Chime här sex små barns livsfarliga flykt och tiden som följde därefter i Dalai Lamas skolor i nordindiska Dharamsala, långt borta från föräldrar och familj. Sin familj har de inte återsett sedan flykten. I den turbulenta "livsregin" formad av den österrikiska filmmakerskan, som själv som liten flicka övergavs av sin mamma, blir de sex rotlösa barnen och Maria Blumencron till en själsfamilj. Chime och hennes adoptivmor Maria berättar på ett nära och humoristiskt sätt hur en traumatisk barndom till slut ändå kan mynna ut i ett rikt liv."
 
Det var med en viss förväntan som jag började läsa Maria Blumencrons och Chime Yangzoms bok om exiltibetanernas situation i Indien och flykten dit. Jag har själv en vän som sedan fem år arbetar i Dharamsala och personligen känner jag mig mycket dåligt påläst när det gäller bokens ämne. Därför var detta en välbehövlig bok för mig på flera sätt. Skildringen av barnens flykt över Himalaya och deras längtan efter hem och familj är mycket gripande. Jag hade ingen aning om att barn på flykt, i sällskap med vuxna de inte känner, vandrar dag och natt för att komma till ett land som tyvärr inte kan leva upp till det luftslott deras föräldrar byggt upp för dem. En vandring över världens högsta bergskedja, dessutom. Bokens handling har sin grund i och blir en slags fortsättning på den dokumentärfilm som Blumencron spelade in 2000. Nu, med boken i bagaget, skulle jag väldigt gärna se den. Ska kolla efter om den finns på Youtube. Annars kanske man kan hitta den på annat sätt.
 
Tack till Liebel Litteraturförlag för boken!
 
/ Bea
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0