Sammanfattning Bokmässan

Jag känner mig fortfarande överväldigad, full av intryck och trött efter lördagens besök på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Alla fina förlag man har besökt, alla intressanta böcker man har haft i handen, för att inte tala om alla dessa kööööer man har stått i! Här kommer en liten sammanfattning på vad jag hann med (förutom mina bokinköp, vilka jag inte kommer att ta upp i detta inlägg).
  • Jag hejade på trevliga Anna T i Sekwas monter. De hade ställt upp sina böcker väldigt fint så att man fick känslan av en riktig bokhandel. De hade riktigt bra priser på sina böcker också.
  • Jag hann bli riktigt starstruck några gånger. Jag hörde Jonas Gardell prata om Torka aldrig tårar-böckerna, han var sitt vanliga roliga vassa jag. Jag såg även Jan Guillou skriva en autograf. Man har inte riktigt varit på bokmässan om man inte sett JG, haha! Sara och jag stod och kikade på när Martina Haag och Katerina Janouch krängde sina böcker i sitt förlagsmonter:
 
 
  • Jag lyssnade även en snabbis på författarna bakom Engelsfors-trilogin Cirkeln, Eld och den snart kommande Nyckeln och blev riktigt sugen på att läsa böckerna, något jag inte hunnit med hittills.
  • Det roligaste för mig var att gå omkring och botanisera hos de mindre förlagen. Bonnier-monopolet syntes tydligt, och det var befriande att hitta andra små guldkorn. Både Sara och jag fyndade intressanta böcker hos förlaget X Publishing. (Missa för allt i välden inte den svenska översättningen av Tell the wolves I´m home som heter Låt vargarna komma och som släpptes i dagarna).
  • Höjdpunkten måste ändå varit när jag lyssnade på Jenny Lindh, bibliotekarien från Stockholm som har en regelbunden spalt i DN:s bilaga Boklördag. Åh vad den kvinnan har humor! Under den knappa halvtimmen pratade hon och intervjuaren om försenade biblioteksböcker, toalettläsning, bristen på lästid för bibliotekarier och hur det kom sig att Lindh blev en läsare. Hon hann också svara på läsarnas frågor angående vilka genres som dominerar biblioteksutlåningen (det är fortfarande deckare, som enligt Lindh är som knark - folk blir som besatta. Men den humoristiska litteraturen breder ut sig och vinner mark, likaså de episka romanerna). Hon rekommenderade även att man som läsare utmanar sig själv då och då, att man läser brett och inte drar sig för att bli överraskad. Om man ville utmana sig på riktigt, skulle man våga sig på poesi - inget kan enligt Lindh få en att känna sig så förundrad inför sin omvärld som bra poesi. All denna visdom serverades med frispråkig humor och inte det minsta med pekpinnar, utan stor igenkänningsfaktor i alla läsningens tabbar man utsätter sig för.
 
Höga poäng för Bokmässan i år! Nästa år önskar jag mig en övernattning så att man kan ta det lugnare och gå på fler intressanta föredrag.
 
/Judit
 





Kommentarer
Postat av: Lena

Låter som ni haft ett trevligt besök på mässan!

2013-09-30 @ 10:39:47
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Annelie

Ja verkar onekligen en höjdare. Varför har jag aldrig åkt dit? Får försöka det någon gång, med sprillans nya stödstrumpor på sig :)

2013-09-30 @ 14:33:57
Postat av: Cinnamon

ni verkar ha haft det bra! :)

2013-09-30 @ 21:48:22
URL: http://cinnamonbooks.wordpress.com
Postat av: Elina

Det låter verkligen som att jag missat något!

2013-09-30 @ 22:07:28
URL: http://marklarsbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0