The Girl Behind The Mask!

The Girl Behind The Mask av Stella Knightley
Hidden Women #1
336 sidor
2013
 
The Girl Behind the Mask
 
 
Handling: Historikern Sarah Thomson lämnar London och ett nyligen avslutat förhållande bakom sig och åker till Venedig. På Universitetet där ska hon fortsätta fördjupa sig i sin forskning kring den unga kvinnan Luciana Giordano som levde i Venedig under 1700-talet. Under denna tidsperiod kom en mycket skandalös bok ut. Författaren var anonym och boken handlade om en ung kvinnas första sexuella upptäckter. En sådan vågad bok skulle aldrig kunna vara skriven av en kvinna, hävdade många då den kom ut, och trots att man aldrig fick reda på vem författaren var antog många att det var den beryktade Casanova som egentligen skrivit boken.
 
Men Sarah Thomson tror att Luciana Giordano kan vara bokens verkliga författare och hon hoppas kunna bevisa det under sina resa till Venedig. För att kunna bevisa sin teori ska hon jämföra Luciana Giordano dagboksanteckningar med boken. Dessa anteckningar finns i ett bibliotek dit ingen haft tillträde på över tio år. Ingen har heller sett bibliotekets ägare den stenrike playboyen Marco Donato på minst lika många år. Därför är det många som förundras när Sarah, efter att ha skrivit ett brev till Marco, får tillträde till biblioteket. Vad som börjar som en oskyldig brevväxling mellan Sarah och Marco blir snabbt till något mycket mer...
 
Mina tankar: Jag köpte den här boken från awesomebooks för att den, som så många andra böcker, lockade mig med texten: Om du gillade Fifty Shades... Till en början var jag lite tveksam. Sarah känner sig ensam i Venedig och drömmer detaljerade drömmar om sitt ex var och varannan natt. Jag antar att detta var för att krydda handlingen med lite extra passion. Jag fann det däremot ganska genomskinligt. Men när översättningen av Lucianas dagboksanteckningar börjar ta fart och när mejlkontakten med Marco tar sin början blir boken mer och mer intressant.
 
Marco är utan tvekan den mest intressanta karaktären i boken och av den anledningen vill jag gärna lägga vantarna på nästa bok i serien så snart som möjligt. Sarah däremot känner jag mig lite kluven till, men jag hoppas att hon ska utvecklas till det bättre i kommande böcker. Jag tycker inte riktigt att Stella Knightley lyckats förena erotiken och romantiken i den här boken. För jag antar att den ska klassas som en erotisk romance i samma anda som Fifty Shades och Crossfireböckerna. Jag tycker att många av de vågade scenerna i boken inte riktigt passar in, och att de inte tillför handlingen något. Främst är det Sarah som tänker tillbaka på sitt tidigare förhållande och det var inte så kul att läsa om. Det tog ju slut av en anledning...
 
Betyg: 4 av 5
 
/Sara
 


Kommentarer
Postat av: Gia - Bokfrossa

Jag vet inte varför eftersom jag egentligen inte läst så väldigt mycket erotisk romantik men jag känner mig ganska mätt på genren. Men ett riktigt snyggt omslag hade den :)

Svar: Jag tycker inte att det är så ofta man hittar en författare som faktiskt bidrar med något nytt i den här genren, samtidigt som det ska kännas välskrivet. The girl behind the mask var en ganska lovande start så jag kommer fortsätta att läsa och hoppas att den utvecklas till något ännu bättre.
Beas Bokhylla

2013-09-12 @ 08:14:02
URL: http://bokfrossa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0