The Tales of Beedle the Bard

Näst ut i min kavalkad av fullpoängare denna månad kommer J. K. Rowlings fantastiska och underbara The Tales of Beedle the Bard. För mig blev detta ett kärt återseende av både Rowlings författarskap och hennes älskade karaktärer. I The Tales of Beedle the Bard är det enligt J. K. Rowling Hermione Granger som gjort en nyöversättning från orginalrunorna av den populära (i alla fall inom trollkarlskretsar) sagosamlingen. 
Boken består av fem kortare sagor som sedan kompletteras av en litterär- och historisk analys av självaste Albus Dumbledore. Man får sig, förutom en trevlig sagostund, en dos trollkarlshistoria och en hel del humor, då speciellt i form av Dumbledores kommentarer och stundtals knasiga fotnoter. 
 
Kort och gott älskade jag detta från sida ett och jag önskar innerligt att boken hade bestått av fler sidor än de knappa hundra som föreligger. Jag kan inte få nog av Rowlings historieberättande. För mig blir hon alltmer en modern H. C. Anderson.
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag gillade också den här boken, mersmak!

2014-12-30 @ 17:04:41
URL: http://jagochminabocker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0