Född ur kylan!

Jag nämnde i mitt ena inlägg från i tisdags att jag strävar mig igenom Little Bee och belönar mig med romantik à la Roberts hemma i fåtöljen. Det är denna bok jag varvat med när Little Bee kännts lite motsträvig.
 
 
 
Född ur kylan, den andra boken om Systrarna i Clare, får vi följa Maggies yngre syster Brianna.
Brianna ärvde vid faderns död föräldrahemmet Blackthorne och har under de år som gått sedan dess byggt upp en Bed & Breakfast-verkstamhet i den trivsamma stugan. Det är till detta mysiga värdshus som den amerikanske deckarförfattaren Grayson Thane kommer för att skriva sin nya bestsäljare. Grayson för en rotlös tillvaro utan någon fast punkt eller någon familj, förutom hans agent Arlene. Att komma till den lilla byn på Irlands västkust, där samhörigheten och familjebanden är tjockare än en smoothie med riktigt mycket banan, är för Grayson som att komma till en annan värld. Den svala och praktiska Brianna är Graysons motsats och tycke uppstår. Men kan två så skilda världar mötas?
 
Jag tror att ni kan ana svaret på den frågan. I Född ur kylan tycker jag att Roberts, för en gång skull, låter det bli lite verkliga komplikationer mellan huvudkaraktärerna. Visst, det är mycket guld och gröna skogar, men hon lyckas även väva in lite äkta motsättningar. Jag märkte dock att jag blev otroligt hungrig av att läsa den här boken. I var och varannan scen står Brianna och bakar bröd, pajer och andra läckerheter som helstekt lax eller köttgryta eller något annat som låter otroligt lockande. Det riktigt vattnas i munnen på mig när det skrivs så mycket om mat.
 
Jag har varit hemma från jobbet några dagar på grund av en förkylning som inte velat ge med sig. Då har den här boken och den här kissen varit det perfekta sällskapet. Att krypa upp i soffan med en kopp kaffe, en liten chokladbit, en romantisk bok, keltisk musik strömmande från stereon i köket, samt en varm kisse på magen, det är inte fy skam. Man blir nog rentav frisk fortare under sådana omständigheter.
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0