Torsdagstankar vecka 23!

Alla har vi så kallade inre miljöer som vi föredrar. Vilka är dina när det gäller läsning, det vill säga var ska en bok utspela sig för att få dig intresserad direkt?
 
Bea:
Jag är svag för skildringar av små, pittoreska samhällen på landsbygden, exempelvis en engelsk by, men jag tycker även om stora pulserande städer som New York etc.
Om man ska hårddra det är jag nog inte så bunden av vart en bok utspelar sig någonstans, bara det känns långt bort från min egen verklighet, det är ju verklighetsflykt man vill ha. Med andra ord går dessvärre ganska många svenska böcker bort. När handlingen utspelar sig i Sverige eller, Gud förbjude, i en stad nära där man faktiskt bor (Appelqvist - Skövde) kan läsningen bli nästan olidlig. Den krassa verkligheten kommer i vägen för den miljö som författaren vill skapa och krossar effektivt allt fiktivt skimmer.
 
Sara:
Det här var en svår fråga. Det finns många miljöer som jag gillar att läsa om. Engelsk landsbygd eller en mindre engelsk stad gör ju sig ofta bra i deckare. Romantik funkar också bäst i småstäder tycker jag eller varför inte i de skotska högländerna. Irland känns också sådär mysigt på något vis. Tråkigast är väl helt klart att läsa om Sverige. Det blir liksom inte samma verklighetsflykt. De få böcker jag har läst som i någon mån utspelar sig i Grekland har också varit väldigt trevliga, i alla fall miljömässigt. Kanske för att jag till viss del kan relatera till de grekiska öarna eftersom jag en gång själv varit på en, och väldigt gärna skulle vilja åka tillbaka...
 
Judit:
Engelska 1800-talsmiljöer brukar alltid tilltala mig, men då ska berättelsen helst inte utspela sig i sotiga slumkvarter i London som hos Dickens, utan helst på en herrgård på landet eller åtminstone hos bättre bemedlad medelklass (vadå blunda för verkligheten...).
Södra Europa, och speciellt södra Frankrike med alla färger, dofter, smaker från det franska köket och havets närhet är också en miljö som inte brukar göra mig besviken.
Annars är jag en sucker för universitetsmiljöer, speciellt kring Oxbridge (Oxford eller Cambridge) i England eller på USA:s östkust. Ge mig några universitetsstuderande som efter lite kvasipluggande åker till the Hamptons för att koppla av - you have me at hello.
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Lena

Böcker som utspelar sig i Kina är jag otroligt svag för. Även böcker som utspelar sig i juridikens korridorer är något som får mig fast.

Svar: Kina! Vad intressant! Böcker om advokater läste jag mängder av i tonåren, och än idag handlar en av mina favorit-tvserier om advokater (The good wife). /Judit
Bea, Sara och Judit

2014-06-05 @ 15:51:13
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0