Fredagstips: tre klassiker

Denna veckas tema för fredagstipset är Klassiker. Här får ni förslag på tre sådana som vi själva tycker är mer än värda att läsas:
 
Bea: Jag kan omöjligt hålla koll på alla de gånger som jag skrivit om Stolthet och fördom och Jane Eyre här på bloggen, därför ska jag inte upprepa mig och komma dragandes med Austen och Brontë igen när klassiker står på menyn. I stället ska jag passa på att promota en annan utav mina absoluta favoriter nämligen F. Scott Fitzgeralds The Great Gatsby (på svenska: Den store Gatsby). Förutom att vara en otroligt bra och välskriven bok är den dessutom väldigt överkomlig för att vara en klassiker, endast 140 sidor. Vill ni veta mer om boken tog jag och Judit upp den till diskussion i vår Klassikerpodd för något år sedan.
 
 
Judit:
Jag kände som Bea: "Vadå, får man inte tjata om Jane Eyre en gång till...?" Men en klassiker som gjorde ett stort intryck på mig första gången jag läste den är Anna Karenina av Lev Tolstoj. Jag minns att jag läste den under ett sommarlov, i slutet av högstadietiden eller början av gymnasietiden. Jag befann mig i södra Ungern, det var över 40 grader, så jag satt i ett fönster i tvärdrag för att få svalka och såg ner mot gatan (måste varit hos min mormor). Jag glömmer aldrig känslan av att ha fått ta del av stor litteratur. Jag minns också att jag inte riktigt kunde sympatisera med någon av karaktärerna eller deras handlingar. Jag har sedan dess läst om boken som vuxen och förstår lite mer kring vad som driver karaktärerna till hur de agerar, både Anna, maken och älskaren.
 
 
 
Sara: Jag säger bara Sherlock Holmes! Finns inte många klassiker som är mer underhållande. De är fortfarande smarta och kluriga fast man läser dem så många år efter deras utgivning. Böckerna om Sherlock Holmes är några av de få klassiker som enligt mig aldrig tenderar till att kännas långtråkiga och sega. (Förutom Stolthet och Fördom då...)
 
The Complete Sherlock Holmes (inbunden)
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0