Mord i sinnet

På den psykiatriska Steenkliniken i London begås ett brutalt mord. Klinikföreståndarinnan Ms Bolam hittas död i källararkivet. Det är fredagskväll och bara ett begränsat antal människor har tillträde till byggnaden. Mördaren måste vara någon ur personalen - men vem? Det är det upp till kriminalkommissarie Adam Dalgliesh att ta reda på. 
 
Mord i sinnet är P. D. James andra roman om Adam Dalgliesh - den långe, skarpsinnige och poetiska polisen från Scotland Yard. Den skrevs 1963, men gavs inte ut i svensk översättning förrän 1989. 
Så långt kommen i min James-läsning (vilket är två böcker) måste jag säga att Adam Dalgliesh mycket väl kan komma att bli en utav mina absoluta favoritdetektiver. Han är smart, sympatisk och har något av en mjuk feminin framtoning. Sedan är James något av en mästare på att skärskåda den mänskliga naturen. Hennes persongalleri är engagerande och sträcker sig längre än till plattityder. Dessutom älskar jag den torra brittiska humorn som smyger sig in på de mest oväntade ställen.
 
Jag har redan kollat upp vilken bok som står näst på tur - Onaturlig död. När jag googlade för att se efter hur den såg ut tyckte jag att ljudboksomslaget såg bekant ut. Jag kan nästan hoppa upp och sätta mig på att det börjar med att en man hittas med händerna avhuggna i en båt. I sådant fall är det Thomas Bolme som är uppläsare och i sådant fall har jag lyssnat på den för en herrans massa år sedan. Jag kom dock inte längre än till första kapitlet. Delvis på grund av Bolmes röst, men kanske mest för den makabra, om än noggranna beskrivningen av de avhuggna underarmarnas benpipor. 
 
Nåväl, vi får väl se
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0