Spänningsutmaning April: Sjöjungfrun sjöng sin sång

Månadens val föll på en gammal hyllvärmare, som jag inte läst förrän nu. Trots att Val McDermid tillhör en av mina favoritförfattare. Anledningen är tv-serien, som jag fortfarande har i ganska gott minne. Lite för gott, skulle det visa sig...
 
En seriemördare härjar i den engelska staden Bradfield. Hittills har fyra män lämpats av i de kvarter där staden homosexuella brukar mötas och pressen döper snabbt den brutale gärningsmannen till "bögmördaren". Psykologen Tony Hill, som länge pläderat för att man ska upprätta psykologiska profiler på seriemördare, får nu för första gången pröva sina teorier i praktiken. Hill är expert på seriemördare och hur de fungerar, men har aldrig varit ute på fältet. Han kopplas samman med den viljestarka inspektören Carol Jordan, samtidigt som de båda måste värja sig mot kollegor som anser att det inte behövs psykologer för att finna mördaren. Tony Hill har dock också sina privata demoner att kämpa med...
 
Sjöjungfrun sjöng sin sång (pocket)
 
Nu minns jag självklart inte tv-serien i detalj, men de viktigaste aspekterna. Såsom slutet, mördaren m.m., har jag haft svårt att glömma, särskilt med tanke på hur rädd jag minns att jag blev. Och hur dumt det var av mig att titta en kväll då jag var ensam hemma. Men så är det väl alltid, svårt att glömma det man vill och ju mer man tänker på det, desto längre stannar det kvar. Nu orkade jag alltså inte vänta längre, utan tog tag i första boken om Tony Hill och Carol Jordan.
 
Boken passade väl in på temat spänning och jösses vad makaber den var emellanåt. Speciellt i de partier man får följa mördarens dagbokantekningar. Jag läste boken dagtid och ägnade mig åt något mysigt, romantiskt om kvällarna, bara för att vara på den säkra sidan. Jag vill inte riskera att vakna klockan tre på natten efter en mardröm om seriemördare... för då skulle det ta timmar innan jag somnade om. Och som småbarnsförälder måste man ha sina åtta timmar, så är det bara.
 
Vidriga tortyrmetoder, lemlästning och bestialiska mord till trots, så ser jag ändå fram emot att fortsätta läsa om Tony Hill. Kanske att bok två i serien får medverka i spänningsutmaningen lite längre fram i år!
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Lena

Denna bok har jag inte hört talas om tidigare. Tack för tipset.

2015-05-02 @ 23:15:03
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Bokpool

Har inte läst den boken och tycker den låter lite för makaber.

2015-05-03 @ 16:19:13
URL: http://www.bokpool.net
Postat av: Marie Eggimann

Jag kommer ihåg tv-serien och den var väldigt läskig.

Svar: Eller hur... jag har alla säsonger på dvd, men har inte vågat se om dem. :)
Bea, Sara och Judit

2015-05-05 @ 11:34:20
URL: http://eggetbok.blogspot.se/
Postat av: Maddes bokblogg

En bok jag inte har hört talas om tidigare!

2015-05-13 @ 12:40:19
URL: http://www.bokgodis.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0