Veckans look-alike

Det var längesen jag körde ett "veckans lika omslag", men jag såg något i veckan som passade klockrent i kategorin. Jag sökte nämligen efter Engelsfors-trilogin och såg den nya pocketutgåvan som såg ut så här:
 
 
En cirkel, logiskt. Den anspelar även på den blodröda månen som får magin att vakna i början av historien. So far so good. Men jag had en gnagande känsla i bakhuvudet att det här är väldigt likt något jag har sett tidigare, något jag har hemma i bokhyllan.
Och jojomän. Kan ni gissa?
 
Pocketversionen av Ringen-trilogin av Tolkien. Jag förstår att man inte kan ta patent på en cirkel direkt, men det finns så många olika sätt att utforma en cirkel på, och ännu fler sätt att formge bokomslag på! Personligen tycker jag att originalutgåvans omslag på Engelsfors-trilogin kunde behållits, de var jättefina, istället för att satsa på en sorts film-utgåva... Nåja smaken är och så vidare. Hälsningar gnälltanten.
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Joelinda

Jag håller fullständigt med dig. Helt och hållet! Nog för att pocketutgåvan är jättefin, men det var det inbundna originalet också - och då finns det verkligen ingen anledning att lägga sig så snubblande nära en annan boktrilogi (som dessutom är en välkänd sådan, minst sagt...).

Svar: Tack för den! Precis så var min tanke också! /Judit
Bea, Sara och Judit

2015-03-17 @ 15:41:53
URL: http://boktanken.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0