Författarintervju: Sofia Fritzson

Med anledning av Sofias senaste boksläpp och utlottningen i eftermiddag, kommer här en liten intervju med henne:
 
Kan du berätta lite om tanken bakom dina vardagserotiska och romantiska noveller, och vad gav dig idén att skriva just det?
Jag älskar att läsa om kärlek och sommaren 2013 när jag gick Simona Ahrnstedts kurs i att skriva romance så fick jag ett oerhört sug att skriva något riktigt romantiskt. Trots att jag var mitt uppe i ett annat manus just då, så skrev jag några lättlästa noveller med syfte att ge en verklighetsflykt och underhållning för stunden - precis det jag själv ville läsa om. Det jag främst var ute efter var en mix av het kärlek, ljuv erotik och humor och jag ville att det skulle ske i vardagliga miljöer och i situationer där vem som helst kunde känna igen sig.
 
 

Hur har resan varit med att ge ut en bok via Type & Tell? 
Det har varit otroligt lärorikt och spännande. Jag har gjort saker som jag aldrig trodde att jag skulle klara av och har lärt mig massor. Eftersom jag var en av de första att prova tjänsten så har jag stött på en del buggar, men gänget bakom Type & Tell är väldigt serviceinriktade och snabba med att hjälpa till, så jag tycker att det har gått riktigt bra.
 
Var det något som var extra utmanande?
Jag hade aldrig provat att arbeta i InDesign innan jag gjorde mitt omslag, så det var absolut en utmaning. Jag googlade, kollade videor på Youtube och följde Type & Tells omslagsinstruktioner och till slut blev det ett omslag som jag tycker förmedlar känslan i novellerna.
 
Finns det någon/några författare eller böcker som har inspirerat dig i ditt skrivande?
Ja, det finns många. Nora Roberts, Tessa Dare, Simona Ahrnstedt, Richelle Mead, Courtney Milan och Joanna Shupe, för att nämna några. De är allihop fenomenala på det de gör. 
 
Hur ser dina framtidsplaner ut? Vad får vi läsa från dig härnäst?
Jag har skickat in ett bidrag till Harlequins författartävling 2015 och just nu jobbar jag med det manuset. Utöver det vill jag redigera två olika råmanus i genren contemorary romance, båda är spinn off till en av novellerna i samlingen, och det projektet ser jag mycket fram emot för jag älskar när bikaraktärer kommer tillbaka och blir huvudpersoner i en annan bok. Sen har jag inte helt släppt tankarna på mitt övernaturliga manus från förra årets Harlequin-tävling, kanske får min sjöjungfru komma upp till ytan under 2016, vem vet :)
 
 
Fotograf: Sandra Norén
 
 
Stort tack till dig, Sofia, för att jag fick ställa lite frågor och lycka till med kommande utgivning!
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Sofia Fritzson

Tack så mycket, Sara!

2015-11-12 @ 07:23:34
URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0