Projekt Rosie

Don Tillman tror sig ha löst problemet med att hitta en fru: han ska naturligtvis lösa ”Projekt Fru” via ett frågeformulär som kvinnor får fylla i! På det sättet sparar han ju en massa tid som han skulle fått lägga på meningslöst småprat och liknande tidskrävande åtgärder. Genom formuläret kan han ju direkt utesluta rökare, personer med för högt BMI, vegetarianer, personer som kommer för sent, och liknande egenskaper som han inte tycker att hans blivande fru borde ha.

Don är universitetslektor i genetik, och har lite autistiska drag. Det där med socialt samspel är inte hans starka sida. Hans få nära vänner försöker att hjälpa honom med att slappna av en smula, men han mår bra av att ha ett schemabundet, inrutat liv där onödiga saker är bortrationaliserade.

Men så en dag träffar Don Rosie, som verkligen inte matchar hans förväntningar på en blivande livskamrat och avskrivs därför snabbt som kandidat. Rosie vill ha Dons hjälp och genetiska expertis med att hitta sin biologiska pappa, och det omaka paret börjar ett äventyr som kommer att ta dem båda utanför deras respektive bekvämlighetszoner.

Både Bea och Sara har läst Projekt Rosie tidigare, och många har skrivit uppskattande om boken, som jag var sent ute med att läsa. Jag älskade Don Tillman från första början! Hans vetenskapliga jargong för allt, hans oförståelse inför hur människor i allmänhet sköter sina liv, hans tidseffektiva åtgärder, ja allt! Egentligen har har rätt angående det mesta, det är bara det att det inte blir gångbart socialt. Projekt Rosie är en underbar feelgood-roman som lyckas med att både vara värmande och smart, realistisk och hoppfull. Lägg därtill en massa meningar som får mig att skratta högt, meningar som jag önskar att jag kunde komma ihåg och avfyra i rätt ögonblick. Don formulerar sig så klockrent många gånger, och samtidigt som det blir hejdlöst roligt sätter han fingret på stora sanningar genom att ställa märkliga sociala regler på sin spets.

Har du inte läst Projekt Rosie rekommenderar jag starkt att du gör det. Själv ska jag snarast ta mig an Rosie-effekten, som är uppföljaren. Vad Don än har för sig vill jag gärna ta del av det.

 

 

 
 
 

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Lena

Den här boken verkar trevlig.

2015-11-30 @ 09:49:56
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0