Tidningen Språk

När jag fyllde år i början av november fick jag en prenumeration på tidningen Språk av en kompis. (Samma kompis gav mig även två biobiljetter till Mockingjay-filmen, den avslutande delen i Hungerspelen-serien! Perfekt present - läsning OCH film!!).
Häromdagen kom det första numret av tidningen Språk, och det var med stor nyfikenhet som jag började bläddra. Jag skulle vilja prenumerera på en litterär tidskrift egentligen, men har inte hittat någon värdig ersättare till Magasin Fyrahundrafemtio som tyvärr gick i graven. Nu är Språk inte en tidskrift om litteratur, men ämnet språk ligger mig varmt om hjärtat, och det är alltid kul att upptäcka nya tidningar.
 
 


Omdömet? Jodå, flera intressanta artiklar, både kortare och längre, som gav ämnen till diskussioner kring middagsbordet. Eftersom vi är en flerspråkig familj är vi nog medvetna om språkanvändning på ett annat sätt än i familjer där bara ett språk används, vilket gör att vi tänker mer kring problematik och olika "hemmalösningar" som kan uppstå. De roligaste artiklarna för min del handlade om språkregler, ords ursprung samt dialekter. Än så länge är jag dock osäker på om jag finner tidningen Språk så pass roande att jag tycker att det är värt med en prenumeration, men jag har några nummer till på mig att bestämma om kvaliteten håller och om innehållet passar mig. Men jag kommer säkert att köpa tidningen då och då när suget efter intelligent men underhållande läsning i magasinform uppstår.
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Boklysten

Jag prenumererade på Språktidningen ett tag och tyckte faktiskt väldigt bra om den.

2015-11-26 @ 17:37:35
URL: http://boklysten.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0