Livet efter dig - filmen

Häromdagen såg jag filmatiseringen av Jojo Moyes Livet efter dig. Jag tyckte om boken och tycker att historien följs bra i filmen, med några undantag. Dels får Louisas familj ta mindre plats och det berättas inte om dem lika mycket på djupet, vilket är förståeligt när man ska klämma in allt inom två knappa timmar. Men det är synd, för hennes familj är så härligt knasiga och i filmen spelas de av riktigt bra skådisar. En annan sak som har fått stryka på foten och som inte direkt spelar en avgörande roll är den bittra relationen mellan Wills föräldrar. I filmen har man valt att de är ett vanligt gift par som stöttar varandra under sonens svåra tid, utan inbördes tjafs.
Jag tycker att samtliga passade i sina roller, men jag blev samtidigt något trött på Emilia Clarke som spelar Lou. Jag är ett otroligt stort Game of thrones-fan och tycker att hon spelar Daenerys Targaryen ypperligt, och jag har kommit på varför: i rollen som Daenerys får hon sällan skratta, utan får vara allvarlig och strikt i ansiktet för det mesta. När Emilia Clarke skrattar åker hennes ögonbryn upp och ihop på ett märkligt sätt och hennes ansikte förvrids på ett mycket egendomligt sätt. Jag inser att det låter tokigt att bli störd av något sådant, men jag tappade fokus och känsla under filmens gång på grund av detta. Jag har inte sett Emila Clarke i någon annan film tidigare, men jag anar att hon gör sig bättre i allvarligare roller (i mitt tycke).
Filmatiseringen rekommenderas annars!
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0