Författarintervju: Gabriella P. Kjeilen!

Jag (Sara) träffade Gabriella senast under Smålit i Jönköping. Då passade jag på att köpa ett signerat ex av hennes senaste boksläpp Mellody Looh - Flykten. Jag nämde också något i förbifarten om en liten intervju till bloggen och Gabriella lät positiv så därför kan vi i dag presentera en liten författarintervju med henne på Beas bokhylla. 
 
Vi har också fått möjligheten att lotta ut ett spännande bokpaket från Gabriella och Poopuu förlag så missa inte att besöka bloggen i morgon igen för mer information kring utlottningen!
 
 
 
Berätta lite om dig själv!
Mitt namn är Gabriella P. Kjeilen, jag är 22 år och bosatt i Huskvarna. Pluggar just nu första året på medie- och kommuniktionsvetenskapliga programmet på Jönköping University. På fritiden skriver jag böcker, sänder podcast, skriver för en studenttidning och försöker hinna med att umgås lite med min fantastiska man. Har en förkärlek till magi, fantasivärldar och choklad. 
 
Berätta lite om Mellody Looh. Vad gör böckerna om henne speciella och hur fick du idén till bokserien?
Mellody Looh är i början av serien en ung kvinna som lider av minnesförlust och inte riktigt vet vem hon är. När hon sedan får veta att jorden inte är hennes hem och återvänder till sin hemplanet Lavida hoppas hon på att äntligen passa in. Men det finns något mörkt inom henne som vill bryta sig ut och dessutom är det svårt att veta vem i den här nya världen som hon kan lita på. Böckerna handlar väldigt mycket om kampen mellan ont och gott, både i stort och inuti henne som person. Lavida är en planet fylld av magi där befolkningen är delad i två grupper: ljus och mörker. Som regel är de ljusa goda och de mörka onda, men historien ifrågasätter om det verkligen är så enkelt. 
Första idéen till boken fick jag redan när jag gick på högstadiet och drömde mig bort från en by och en skola som jag vantrivdes i. På den tiden var ju jag själv huvudkaraktären och fantiserade om alla möjliga krafter. Men det var inte förrän på gymnasiet som historien utvecklades. Då började jag forma världen, de olika varelserna och framförallt skapa en riktig huvudkaraktär som inte var jag. Minns att jag satt på bussen en tidig morgon och passerade en dimmig äng. Så tittade jag ut och fantiserade om hur en kvinna sprang ut ur skogen och mitt i ett steg förvandlades till en stor vit tiger. Där hade jag min Mellody. 
 
Hur har din resa mot utgivning varit?
Den har varit lite turbulent skulle jag väl säga. Jag vet inte hur många gånger jag tänkte att ”nä, jag ska nog inte hålla på med det här, jag lägger ner nu” innan Födelsemärket kom ut. Första utkastet av Födelsemärket skrev jag på engelska, men då inget av förlagen jag skickade till ville ge ut den på engelska, översatte jag manuset till svenska. Sen höll jag på att skicka manus hit och dit under två års tid. Anlitade lektörer och hittade olika testläsare som alla hjälpte mig att förbättra manuset. Ändå fick jag inte in det på ett förlag. Så tillslut – efter oerhört mycket pepp från mina lektörer och testläsare – bestämde jag mig för att ge ut själv. Så jag startade eget och använde Publit som hjälpmedel och på den vägen är det. Till en början hatade jag verkligen tanken på att driva ett eget förlag. Jag är en väldigt osäker person som gillar att ha någon att hålla i handen, vilket man inte riktigt har när man startar eget och ger ut sin egen bok. Men det gick bra och även om målet fortfarande är att få in böckerna på ett annat förlag i framtiden så är inte tanken på att fortsätta driva eget lika skrämmande längre! 
 
Vad får vi läsa från dig härnäst?
Jag jobbar på två manus just nu (egentligen fyra men kände att jag var tvungen att välja ut två att fokusera på) varav ett är nästan färdigt. Planerar dock inte att släppa något i år, utan satsar på att eventuellt släppa två nästa år istället. Då blir det både den sista och avslutande delen i Mellody Looh-trilogin samt en fristående urban fantasy om häxor, hämnd och magi.
 
Hur ser dina/förlagets planer ut för 2016?
I år har jag inte så många mässor planerade utan storsatsningen blir bokmässan i Göteborg i höst. Får se om böckerna eventuellt reser med Antares bokförlag till Scifiworld i Göteborg i April också, men då får de tråkigt nog åka utan mig pga skolan. Men i höst får ni gärna besöka mig på bokmässan som sagt! Kommer bli riktigt roliga dagar! 
 
 
Stort tack till Gabriella för att du ville medverka på bloggen och lycka till med skrivandet!
 
Och till alla er andra, missa inte utottningen som startar i morgon!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0