Läsgodis: raw-bollar

Det här är inte en blogg där vi skriver om vad vi har ätit, och ska inte heller bli. Men häromdagen gjorde jag så gott läsgodis att jag måste bara dela med mig av receptet! Det handlar om så kallade raw-bollar, som man egentligen kan ha vad som helst i, men jag hade förljande:
  • en påse ekologiska dadlar utan kärnor som jag körde i mixer
  • kakao
  • mandelmjöl (det går säkert bra med annat "torrt" om man är allergisk, tex kokosmjöl)
Som sagt mixade jag dadlarna (det kan behövas en skvätt vatten för att det hela inte ska fastna), sedan tillsatte jag kakao och mandelmjöl på känn. Rullade till bollar och rullade i kokos. Klart! Supergott och nyttigt eftersom de inte innehåller socker eller annat fett än det som kommer från mandeln. Bra som mellanmål eller före/efter träning iställer för dyra bars. Till och med barnen tyckte att de var goda, tills jag berättade vad de innehöll... Jag tänker dock göra raw-bollar till fika ofta, och kanske variera ingredienserna. Smarrigt!
 
 
 


 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0