Författarbesök: Annah Nozlin

Hej och tack för att jag får gästa bloggen!

Min fjärde bok, som är medeltidsinspirerad fantasy, släpptes nyligen och den heter Det nästan döda trädet. Det är egentligen två serier i samma fiktiva medeltid, Ekens dotter och Miras saga. Två olika hjältinnor med hundra år mellan dem och där långlivade karaktärer, som trädälvor, knyter ihop de olika berättelserna. Det är ungdomsböcker rekommenderade från 11 år som fungerar lika bra för äldre läsare. 

   

Trädälvor är ett folkslag som finns med mer eller mindre i alla böckerna. Det är kvinnor som delar sin själ med träden, är krigare och som följer sin drottning. Förenklat kan man säga att mina böcker är som en korsning mellan Sagan om ringen och Ronja rövardotter.

Det var en underbar känsla att få kliva in i medeltidsvärlden när jag skrev de två första böckerna i serien Ekens dotter och jag blir lika glad varje gång som jag lyckas förmedla den känslan till någon annan. Fortfarande tycker jag att det är som bäst när jag får försvinna in i min egen värld.

Det som jag skriver hämtar ofta inspiration från böcker som jag läst långt tillbaka i tiden, som om det behöver ligga och puttra längst bak i hjärnan ett längre tag innan det har kokat ihop till en egen berättelse, till en bok som står själv på egna ben. Några tidiga läsupplevelser som jag kan se har gjort avtryck är David Eddings Sagan om Belgarion och Ursula Le Guins Trollkarlen från övärlden.

Nuförtiden har jag förmånen att ha ett arbete där jag får jobba 70% och det gör att jag kan sitta hemma och skriva en dag i veckan, men så har det inte alltid varit. Till en början var skrivandet en ren fritidssysselsättning. Jag har alltid velat skriva böcker ända sedan jag var riktigt liten, och att det till slut verkligen blev av, det är min mans fel. Han tycker om att titta på fotboll. Vid något tillfälle så städade jag när han hade en match som han ville titta på. Jag tänkte att om jag städar nu, så kan vi hitta på något roligt tillsammans sedan. När matchen var klar säger min man – vad bra att du har städat, då hinner jag se nästa match också! Det var sista gången som jag städade medan han tittar på TV. Till en början hittade jag tiden att skriva när barnen sov och min man tittade på sport.

Sommartid har jag och mina böcker haft möjlighet att vara med på ett gäng medeltidsmarknader. Det har varit och är väldigt trevligt. Till hösten blir det stora bokmässan i Göteborg för fjärde gången, vilket också är otroligt spännande.

Fotograf: Lars-Åke Asplund

Närmast så arbetar jag med den tredje och avslutande delen i Miras saga, som är min femte bok. Jag har även ett helt annat spår på gång, som jag inte vet hur mycket jag vågar avslöja, det blir nutid… hm… med övernaturliga inslag.

 

Med önskan om en glad sommar!

Annah Nozlin

www.nozlin.se



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0