Let it snow

Förra veckan beställde jag ett paket med lite böcker åt mina familjemedlemmar i julklapp. Bland dem fanns Let it snow: en ungdomsbok med tre fristående, men sammanlänkade historier, skrivna av John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle (!). Jag var dock osäker på om boken skulle passa den yngre av mina två tonårspojkar som jag hade tänkt ge den till, så jag läste den i lönndom (med omslagspapper och jätteförsiktigt).

Det var tre charmiga historier som alla på något sätt utspelar sig i Gracetown. Det är julafton och dagarna däromkring, och den värsta snöstormen i mannaminne drabbar orten. Tåg på genomfart fastnar, folk kommer inte till eller från staden, och så vidare.

Det blir inte så djupa skildringar av personer och händelser på grund av det korta formatet, men det häftiga är att de karaktärer som bara är i periferin i den ena berättelsen blir huvudpersoner i en annan, och vice versa. Det är mysig läsning som passar tonåringar, tjejer som killar, men de allvarliga ämnena som författarna ändå är kända för lyser med sin frånvaro. Här är det julmys med mindre förvecklingar som gäller, kärlek, vänskap och tonårskaos i allmänhet.

Den mysiga julkänslan förmedlas dock klockrent, så nu vill jag ha varm choklad, massor med snö och gå all in för att pynta, the american way!

 

 

 
 
 
 

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Lena

Den där boken verkar så mysig. Måste köpa hem den.

2016-11-28 @ 17:44:26
URL: http://https://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0