Daisy i kedjor

Sharon Bolton är en av mina favoriter när det kommer till läskiga deckare. Hennes serie om polisen Lacey Flint är full av makabra mord, överraskande vändningar och ofta med en oväntad tvist på slutet. Förväntningarna var således ganska höga när jag börja läsa den fristående thrillern Daisy i kedjor, utgiven av Modernista.
 
Berömda mördare har fanklubbar.

Hamish Wolfe är inte annorlunda. Han kommer att sitta inspärrad resten av livet för att ha kidnappat och mördat tre kvinnor - och får mängder av beundrarbrev varje dag. Han är snygg, karismatisk och har en stor övertalningsförmåga. Hans beundrare är säkra på att han är oskyldig. Och på att han är deras drömmars man.

Vem skulle gå med i en sådan fanklubb?

Maggie Rose är advokat och bästsäljande true crime-författare, lika tillbakadragen som hon är framgångsrik. Hon tar bara de fall hon vet att hon kommer vinna. Hamish vill ha Rose som sin advokat. Han vill att hon ska förändra hans öde. Hon är övertygad om att hon är immun mot den charm som den här sortens man kan besitta.

Men kanske är Hamish Wolfe annorlunda ...
 
 
 
Sharon Bolton skriver på ett sådant sätt att man omedelbart dras med i handlingen. Ledtrådar och antydningar som gör att man bara måste läsa ett kapitel till, och ett till, finns utspridda genom hela boken. Att Bolton är en mycket skicklig berättare råder det inga tvivel om. Historien är mästerligt uppbyggd och i vanlig ordning är slutet minst sagt oväntat.
 
Däremot tyckte jag att en del frågor uppstod vid själva upplösningen.Och den blev inte riktigt den där aha-upplevelsen jag brukar få när alla bitar faller på plats. Istället fick jag lite svårt att få ihop trådarna. Slutet var överraskande, men frågan var om det inte var en lite väl stor överraskning? Daisy i kedjor är helt klart en bok som jag känner ett behov av att diskutera med någon.
 
Slutet till trots får Daisy i kedjor ett högt betyg från mig och jag ser fram emot att få sätta tänderna i ännu en Bolton snart.
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0