Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske

Detta var månadens val till bokcirkeln. Vi var ute efter en rolig och lättsam bok som skulle gå snabbt att läsa. Eftersom samtliga medlemmar är antingen småbarnsmammor eller gravida behöver man en bok då och då som inte kräver för mycket av sin läsare.
 
Julia lever ensam med sin katt i Wien. En dag kommer hon att bli kompis med Elfriede Jelinek och sluta med att ständigt besvara enkäter som tidsfördriv. Till dess får hon arbeta som språklärare för överambitiösa företagsledare och underpresterande ungdomar.
På en parkbänk möter hon Ben och kärlek uppstår. Allt är perfekt, förutom det lilla faktum att Ben bor i en buske...
 
 (inbunden)
 
Emmy Abrahamsons bok skulle jag i första hand klassa som humor. Det som är lite svårt med den typen av böcker är att det en tycker är roligt är det inte säkert att en annan tycker är lika roligt. Att hitta en sorts humor som går hem hos alla är svårt, för det är så olika vad som lockar oss till skratt. Därför blev det lite blandade betyg, men majoriteten landade i ändå kring något slags medelbetyg.
 
Jag tyckte boken hade sina roliga stunder, men på det stora hela hade jag lite för svårt för att knyta an med huvudpersonen Julia för att det skulle bli en fullträff. Kanske för att hon låg för långt ifrån mig själv som person och jag kunde inte hitta igenkänningsfaktorn som är så viktig för att humorn ska bli så där klockren.
 
Hur som helst så hade vi som alltid en trevlig kväll och till nästa månad ser jag fram emot att stifta bekantskap med Jojo Moyes. Jag vet... Jag måste vara sist i världen på den bollen ;)
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0