Dödens opera

En sommar med intriger, död och passion ligger framför dem...
 
Sara Molander tar en paus från småbarnslivet för att medverka som violinist i en sommaropera. Det som skulle ha blivit en sommar fylld av musik, vin och vänner byts ut till något helt annat när en ung kvinna hittas död inte långt ifrån konsertlokalen. Sten Nordin, en snart pensionerad kommissarie, återvänder till sitt föräldrahem i Kopparberg för att jobba på den lokala polisstationen. Sara och Stens vägar korsas i jakten på en mördare. 
 
 
 
Först måste jag börja med att säga: vilken genial idé! Att förlägga ett mordmysterium till en opera. Självklart var det just operan som gjorde att jag genast blev nyfiken när författaren kontaktade mig angående boken. Precis som den trötta och uttråkade småbarnsmamman Sara sveps med i operans drama och passion gör jag också det. Och varför inte? Det finns en riktig operadiva och en charmig tenor, som givetvis är operans stora stjärna!
 
I kontrast till detta får vi samtidigt följa polisen Sten. Här går livet lite mer i sakta mak, långt från operans flärd och intriger. Men ett mord ändrar förstås på den saken. Sommarkänslan och småstadsmiljön som genomsyrar boken för tankarna till mysdeckare som Morden i Midsommer och Kommissarie Morse, men det spännande slutet ger boken en extra kick. Jag skulle sitta bänkad i tv-soffan om Dödens opera dök upp i rutan. 
 
En läsare med huvudet på skaft kan nog gissa sig till mördaren i tidigaste laget, men överlag är boken en väldigt trevlig deckare och en bra debut!
 
 
 


Kommentarer
Postat av: veckomagasinet anne von porat

Vilken blogg jag än läser ser jag denna bok överallt den måste vara väldigt bra.

2017-03-29 @ 22:40:38
URL: http://veckomagasinet.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0