En liten bokenkät

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Kanske nån bok som man varit tvungen att läsa när man pluggade. Den globala nationalismen: nationalsstatens historia och framtid, var 500 sidor jag gärna sluppit läsa. Trååkigt...

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
En jättesvår fråga! Jag vet faktiskt inte.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Psykopaten av Dean Koontz gjorde mig riktigt rädd, mer om den här! Självbiografier med inslag av incest, övergrepp och barnmisshandel får mig att bli riktigt rädd också.

4. Vad använder du som bokmärke?
Just nu: en liten lapp som följde med i ett av barnens kinderägg. Annars: vilken pappersbit som helst.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Hemma läser jag lite när det passar så det blir lite när som helst under min vakna tid. På jobbet läser jag innan jag somnar som avslappning,

6. Vad var den första bok du läste?
Ludde lär sig flyga.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Inbundet om det är en bok jag gillar och som ska göra sig fin i bokhyllan, annars pocket för prisets skull.

8. Vilken bok läser du nu?
Vindens namn del 1 av Patrick Rothfuss.

9. Och vilken sida är du på?
302

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Nej.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Till viss del. Ett fint omslag är alltid ett plus en vacker, rolig, spännande titel likaså.

12. Sidantalet, då?
En bok som jag är tveksam till att läsa gör mig ännu mer tveksam om den är över 500 sidor...

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, aldrig.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jag läser sällan en bok mer än en gång. Är den riktigt bra kan jag gå tillbaka och läsa de bästa bitarna igen.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Till nån jag känner ger jag gärna bort en bok som jag själv inte vill ha. Mest för att det blir så trångt i bokhyllan annars. Det finns ju så mycket nytt som måste få plats.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja, varför inte. Kan man läsa samtidigt som man gör något annan aktivitet är det alltid bra. Gäller bara att vara noga med handtvättning, man vill ju inte att favoritboken ska vara någon slags bakteriehärd.

18. Just det, läser du i badrummet?
Yes!

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Ja, sedan 2008 för jag läsdagbok av denna typ:

Läsdagbok

/ Sara



Kommentarer
Postat av: Emma

Jag svarade också, http://emmapafo.blogspot.com/2011/11/en-liten-bokenkat.html



Vilken typ av läsdagbok är det du använder? Vad finns det för kategorier i den? Och så måste jag bara fråga vad du jobbar med eftersom du sover där?

2011-11-23 @ 12:56:52
URL: http://emmapafo.blogspot.com
Postat av: Sara

Den lilla röda läsdagboken finns att köpa på adlibris tror jag, kostar 29 eller nåt skulle jag tro. Man fyller i författare, titel, datum och beskrivning. Så det blir bara några rader om varje bok. Jobbar som personligassistent och jobbar sovande natt.

2011-11-23 @ 17:11:19
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Emma

Ska kolla Adlibris, verkar ju som en rätt behändig variant. Gissade nästan att det var något sådant jobb du hade :-)

2011-11-24 @ 07:58:39
URL: http://emmapafo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0