Själlös av Gail Carriger!

En roman om vampyrer, varulvar och parasoll!

Alexia Tarabotti är viljestark, frispråkig, matfrisk, kurvig och kanske värst av allt halvitalienska. Egenskaper som gör att hon i det viktorianska London inte betraktas som giftasmaterial. Därför har Alexia nöjt sig med ett liv som gammal (25...) ungmö. Dessutom är hon själlös. En övermänsklig varelse som genom beröring neutraliserar andra övernaturliga varelser. En vampyr är vid hennes beröring inte längre vampyr utan människa. Samma sak gäller för tex varuvlar. Alexias speciella förmågor håller hon helst för sig själv och endast ett få utvalda vet om hennes sanna natur.

En av dem är Lord Macoon, Earl av Woolsey och tillika varulv. Han jobbar även för ROF (Registreringsverket för Onaturliga Företeelser) och genom sin plats där känner han till Alexias övermänsklighet. Lord Macoon har sedan en tid varit intresserad av den frispråkiga Alexia, men deras korta interaktioner har hittills endast lett till heta diskussioner och bråk snarare än romantik. Något som earlen av Woolsey är fast besluten att ändra på.

Under en socitetstillställning blir Alexia attackerad av en vampyr som hon tackvare sina förmågor enkelt likviderar. Till hennes förvåning verkar inte vampyren haft en aning om vad hon är för något. Denna okunskap gör att hon anar att vampyren inte tillhör någon utav de svärmar som finns i London-området. När Alexia tillsammans med Macoon undersöker saken närmare upptäcker de att flera ensamma vampyrer och även varulvar har försvunnit den senaste tiden. Vem ligger bakom dessa försvinnanden och vart har alla vampyrer och varulvar tagit vägen?

Gail Carrigers debut Själlös kan lätt sammanfattas med ett enda ord: FANTASTISK!!
Fantastiskt rolig, fantastiskt kvick och fantastiskt romantisk. Det känns nästan som om Gail Carriger skrivit denna bok med mig i åtanke för den innehåller verkligen allt som jag gillar; romantik, humor, mysterier, vampyrer, varulvar och det historiska England. Allt i en och samma roman! Behöver jag säga att Själlös kniper platsen som min favorit hittills 2012? Jag hoppas, hoppas att Bea har tid att läsa den snart för jag behöver verkligen prata av mig om allt roligt i boken, men som jag inte vill avslöja för er som ännu inte läst den.

Boken har ett underbart språk och jag njuter verkligen av att läsa. Alexia påminner mig mycket om ms Elizabeth Bennet från Jane Austens Stolthet och fördom. Men Alexia är kaxigare, kurvigare och kvickare än sin föregångare. Hon är Elizabeth Bennet 2.0. Jag hade ett leende på läpparna genom hela boken. Jag hoppas verkligen att det inte dröjer allt för länge innan nästa bok översätts till svenska.

Ett STORT tack till Styxx Fantasy för recensionsexemplaret!!

/Sara

Själlös: En bok om Alexia Tarabotti



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0