Utan ett ord!

14-åriga Cynthia skriker åt sina föräldrar och slår igen dörren till sitt rum. När hon vaknar nästa morgon förväntar hon sig en konfrontation, men istället är huset tomt. Hennes mamma, pappa och storebror är borta.

25 år senare bestämmer sig Cynthia för att delta i ett tv-program om olösta fall i ett sista försök att få veta vad som hände den där natten. Först händer ingenting. Sen ringer telefonen. En mansröst säger att hennes familj förlåter henne. Cynthia är nära att bryta ihop. Är hennes familj vid liv? Varför har de aldrig hört av sig? Cynthia börjar forska i försvinnandet, och trådarna leder till fruktansvärda hemligheter. Kanske hade det varit bättre att låta det förflutna vila.

En riktigt skrämmande och välskriven thriller. Linwood Barclay finns med på min boktolva och jag har hans två första böcker i bokhyllan, de är inköpta i novemeber förra året och jag begriper inte varför jag har väntat så länge med att börja läsa dem. Men så många andra böcker har kommit emellan antar jag. Recensionsex och utmanings-böcker kommer ju ofta i första hand. Och när en bok väl legat i hyllan oläst nån månad så är det lätt så att det stannar där, tyvärr.

Boken är spännande men man följer faktiskt inte Cynthia i första hand, utan hennes make Terry. Något som görs för att förvilla läsaren lite. Kan det vara så att Cynthia själv har något med familjens försvinnande att göra? För min del så avslöjades mysteriet lite för tidigt. Jag fattade hur allt hängde ihop lite fortare än vad jag skulle vilja. Kanske är det bara jag som är ovanligt skicklig på att lösa mysterier? Nja, så är nog inte fallet. Har läst på andra håll att denna boken är lite för uppenbar. Så ett litet minus för den sakens skull, jag älskar ju annars att bli överraskad. Men mer av Linwood Barclay kommer det garanterat bli i framtiden.

/Sara

Utan ett ord


Kommentarer
Postat av: Bella

Vad komiskt! Kollade in den här på bibblan idag men var lite osäker då jag gärna ville läsa en recension om den först innan jag bestämde mig. Så har du skrivit en idag! Kul sammanträffande ^^

2012-05-29 @ 22:38:18
URL: http://bellasbok.blogg.se/
Postat av: Bea

Den verkar spännande! Du hittar alltid så bra thrillers. Är detta något du kan rekommendera för din något klenare syster?

2012-05-29 @ 23:03:50
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie's Bokblogg

Har den hemma på engelska, borde nog ge den ett nytt försök!

2012-05-30 @ 10:23:17
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
Postat av: Sara

Utan ett ord passar ganska bra om man får lite ont i magen av pedofiler, kannibaler, nekrofiler och annat vidrigt. Den är mer mystisk, lite Hitchcock-anda har jag hört. Fokus ligger på mystieriet och inte på vidriga detaljer.

2012-05-30 @ 13:39:28
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0