Bödeln Frälsaren Observatören!

Allt är inte som du tror - Inget är att lita på...
 
Bödeln frälsaren observatören
 
Från Hoi förlag fick jag i förra veckan Catrine Tollströms debutroman Bödeln Frälsaren Observatören. Boken beskrivs av förlaget som "en spänningsroman med psykologiskt djup, överraskande vändningar och karaktärer som tänjer alla gränser." Själv fick jag lite samma känsla som när jag började titta på tv-serien Lost för, ja hur många år sedan är det nu? En ödsligt belägen ö, faror som lurar i djungeln och att inte veta vem som är vän och vem som är fiende. Hela konceptet tilltalar mig. Även om jag gav upp tv-serien efter ett par säsonger. BFO däremot gav jag inte upp, det var helt enkelt omöjligt att lägga den ifrån sig när man väl börjat läsa.
 
Beskrivning från förlaget: Leona Bowmoore anländer till den isolerade ön Palawu för att jobba som projektledare vid Sveriges hittills största produktion inom reality-tv. Här, bland palmer och korallstränder, upptäcker hon snart att allt inte står riktigt rätt till. Märkliga saker händer och Leonas kamerateam kan inte längre få kontakt med produktionsledningen på andra sidan ön. Sedan gör hon en skrämmande upptäckt: Det finns ingen ledning kvar. Alla är spårlöst försvunna. Leonas team har dessutom förlorat sina möjligheter att kommunicera med omvärlden. Ett dödligt spel tar sin början. Ett spel som tvingar var och en att möta sina djupaste rädslor och får dem att omvärdera allt de hittills har trott på. Från och med nu går det inte att lita på någon.
 
Det jag gillade mest med den här boken, förutom den nagelbitande spänningen, var alla de olika karaktärerna på ön. Samtliga känns genomtänkta och har sin egen viktiga funktion för bokens handling. Bäst gillade jag Juhani, den jättelike, norrländske raggaren. En karaktär som överraskade var Christel, som jag faktiskt inte trodde att jag skulle gilla. Många av karaktärerna växer ju mer man läser och man hoppas innerligt att ens favoriter inte ska höra till dem som går döden till mötes för tidigt, eller ännu värre, visar sig vara en förrädare.
 
I denna veckans ris & ros påpekade jag hur viktigt det är för mig att bli överraskad när jag läser deckare och thrillers. Jag gillar att inte veta vad som ska hända här näst. I BFO blev jag överraskad flera gånger och jag kan ärligt säga att jag inte lyckades klura ut hur allt låg till innan det avslöjades i boken. Jag gillade Catrine Tollströms debut och ser fram emot att få läsa mer av henne i framtiden.
 
Tack till Hoi förlag för boken! Boken släpps idag,och du kan köpa här eller här eller här.
 
/Sara


Kommentarer
Postat av: Lena

Den här låter verkligen spännande.

2013-03-24 @ 09:36:26
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0