Jag såg dig inte komma

Den här boken fick jag av förläggaren Sara Olsson på Bokförlaget Sol när vi träffades på Östergötlands bokmässa i december. Jan-Erik Larssons debut "Jag såg dig inte komma" släpptes i slutet på november 2016.
 
Jonas får syn på henne i tunnelbanan på väg till jobbet. Hon sticker ut och är annorlunda. Jonas följer henne nyfiket tills han inser att hon går samma väg som han. Mot hans jobb. Fast till andra sidan gatan. Han har perfekt vy från kontoret rakt in i hennes lägenhet. Nyfikenheten övergår i besatthet och hela Jonas arbetsdag anpassas till att spionera på den vackra kvinnan.
 
Men så händer det som inte får hända. Han kunde inte ana, kunde någon göra det? Han såg det helt enkelt inte komma.
 
Karaktären Jonas inleder boken och samtidigt som författaren låter oss komma riktigt nära är han en karaktär som är svår att få grepp om. Det ökar på mystiken och jag fick nästan lite samma vibbar som när jag läste de första kapitlen i  "Du" av Caroline Kepnes förra julen. Vem är Jonas egentligen?
 
 
Men det är inte bara Jonas som vi får dyka ner i utan samtliga karaktärer vi får följa är vältecknade. Vad som inleds som ett stalker-drama förändras snabbt när handlingen tar flera spännande vändningar. Några av dem såg jag inte komma ;)
 
Jag såg dig inte komma är en välskriven spänningsroman med ett språk som flyter lätt. Jag skulle rekommendera boken till den som vill läsa en spännande berättelse med fokus på karaktärerna.
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0