Gott Nytt År!

Så var ännu ett år snart slut. Ett år som har innehållit nya erfarenheter och framförallt nya böcker. Därför är kanske en liten summering av bokåret 2009 på sin plats. Något som för den enskilde individen i detta sammanhang är  näst intill oumbärligt är en sk. läsdagbok. I min skriver jag upp alla böcker jag läser, författarens namn, mellan vilka datum böckerna lästes och lite vad jag tyckte om dem. Här följer nu en liten lista över årets vinnare (enligt mig) inom diverse olika kategorier och med denna vill jag önska er alla ett gott nytt år!

/ Bea

Årets Historiska roman: I solgudens namn & Härskarinnan i Abu Simbel, av Christian Jacq

Började året med att läsa klart Christian Jacq's serie om Ramses II och jag får nog erkänna att i kategorien historiska romaner är den fortfarande obesegrad. Här får bok 3 & 4 dela på första platsen.

Årets Fantasy: Brisingr, av Chistopher Paolini

Vad jag trodde skulle vara tredje och sista delen i sagan om Eragon visade sig istället vara den tredje av fyra böcker. Tydligen hade författaren svårigheter med att stympa handlingen och med en sådan ursäkt i bagaget väntar jag gärna på bok fyra, som troligtvis ska ges ut under 2010. Jag väntar med spänning!

Årets Deckare: Det mörka arvet, av Reginald Hill

Kategorin årets deckare känns lite svår att bestämma i år. Delvis för att jag inte läst så många under det gånga året. Men den nyligen lästa Dalziel & Pascoe-deckaren av Reginald Hill kniper nog ändå förstaplatsen för sin mycket välskrivna handling och genomförning.

Årets Tänkvärda: Främlingen, av Joseph Girzone

Främlingen går obehindrat rätt upp på första platsen och även rätt in i mitt hjärta när jag läste den. Jag tror personligen att världen skulle bli en lite bättre plats om fler tog sig tid att läsa denna bok.

Årets Romantiska: Twilight-serien, av Stephenie Meyer

Många är väl de personer som bokstavligen slukat den populära serien om människan Bella och vampyren Edward, så även jag. Måste erkänna att böckerna är något beroendeframkallande och näst intill omöjliga att lägga ner när man väl börjat läsa. Resultatet blev följaktligen att jag sträckläste hela serien på en och en halv vecka. Mycket lättillgänglig litteratur, måste jag säga, som inte kräver något större tankeverksamhet, men det behöver verkligen inte betyda att det är dåligt. Tvärtom, hur många känner inte som jag att en tillfällig verklighetsflykt är precis vad man behöver lite då och då.

Årets Roligaste: Potensgivarna, av Karin Brunk-Holmqvist

Denna härliga och sprudlande bok om de två gamla tanterna, tillika ungmöerna, som bestämmer sig för att starta postorderfirma i potenshöjande medel, bjöd sannerligen på mycket skratt men även en inblick i ett, för vår generation, snart bortglömt samhälle. Potensgivarna kan bäst jämföras med ett stort glas hemmagjord jordgubbssaft en varm sommardag...ljuvligt...

Årets Flopp: Lyckans land, av Frank McCourt

Efter Ängeln på sjunde trappsteget, var mina förväntningar höga på uppföljaren Lyckans land, som dessvärre visade sig vara en rejäl flopp. Man rycktes visserligen med i boken, men den kändes så negativ och grå och inte framställs han själv som någon värst trevlig person, precis. Idel misär och fylleri, boken blev bara ett sorgligt monument över ett liv av självvald olycka.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0