The notebook



En kväll för inte så längesen när jag var hemma själv och var krasslig, så passade jag på att se filmen The Notebook, som vissa påpekat att jag borde se någon gång.
Så jag bänkade mig vid tv:n för ett två timmar långt gråtmaraton och jag lyckades med nöd och näppe ta mig över mållinjen. Tror dessutom man blir lite extra sentimental när man inte mår riktigt bra.

Filmen handlar i alla fall om ungdomarna Allie (Rachel McAdams) och Noah (Ryan Gosling) som träffas en sommar. Det är kärlek vid första ögonkastet, typ, och de spenderar en underbar sommar tillsammans, men när sommaren tar slut gör även deras saga det. Men de kan på var sitt håll aldrig släppa taget om den där sommarromansen.

Filmen utspelar sig i två tidsperspektiv, vilket jag gillar. På ett ålderdomshem sitter en äldre herre och läser ur en dagbok för en kvinna. För henne berättar han sagan om Noah och Allie, som utspelar sig femtio år bakåt i tiden. Så under filmen löper dessa två historier parallellt på ett mycket välkomponerat vis.

Summan av kardemumman är att det var en mycket fin film. Lipade nog lite för mycket för att faktiskt lägga märke till något annat än hur sorglig den var, men den är mycket sevärd. Bunkra dock upp med snorpapper...det kommer att behövas... =) 
Något jag dock lade märke till var inledningsmusiken, som var ett mycket vackert stycke ackompanjerat av en otroligt vacker inledningsscen.

The Notebook får 4 dagböcker av 5!





/ Bea 

 



Kommentarer
Postat av: Sara Sparr

The Notebook är verkligen den ultimata "chick-flicken" :)



Ryan Gosling är ju alltid sevärd! Kan tipsa om några av hans andra filmer som är jättebra allihop:

The Beliver, United States of Leland, Half Nelson och Lars & the Real Girl (personlig favorit!)Tar med några på fredag om du vill låna... :)

kram

2010-09-30 @ 19:30:37
Postat av: Bea

Super, gör så!

2010-10-01 @ 12:41:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0