Fjäril i koppel!

Nu får jag äntligen ta och skriva om Zinat Pirzadehs debutroman Fjäril i koppel! Det var ju några veckor sedan jag läste den och anledningen till att jag var ute i så god tid var att jag säkert skulle ha hunnit läsa den innan idag. Jag tänkte: "Det är bäst att vara ute i god tid ifall boken är lite långsam", men jag kunde inte ha haft mer fel.
Till en början, skall jag erkänna, hade jag mina förutfattade meningar om Pirzadehs Fjäril i koppel, men så fort jag började läsa och synnerligen nu i efterhand, kan jag bara säga: Vilken fantastisk bok! Jag bara älskar den! 

Pirzadehs berättelse om den iranska flickan Shirin är stark och fängslande.
Shirins släktsaga börjar med att hennes ukrainska farfar vandrar över bergen till Iran och gifter sig med byns längsta kvinna och fortsätter sedan i ett myller av karaktärer. Farbror Babak som är släktens casanova, Emad, pojken som är hennes första kärlek, Parja, flickan som får betala dyrt för sin frihet och Sakine, tvagerskan. 
Vi får följa Shirin genom barndomens lekar, från barn till kvinna, från puppa till fjäril, från fred till revolution, från frihet till fångenskap och mitt bland alla dessa glimtar av det förflutna finns hon, nuets Shirin och frågan är: Finns det något hopp om en ny framtid för en fjäril i koppel?

Det tog mig drygt en dag att läsa Fjäril i koppel, vilket kan vara det bästa betyg en bok kan få. Kan något tala tydligare för att en bok berör och griper tag? Med andra ord; Läs den!

/ Bea





Kommentarer
Postat av: Santerianna

Instämmer fullständigt! Zinat Pirzadehs bok Fjäril i koppel är fantastiskt och måste läsas även om tårarna rinner.

2011-09-15 @ 09:30:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0