Divergent!

Divergent av Veronica Roth är en bok som jag länge sett fram emot att läsa. När jag fick se att den skulle översättas till svenska blev jag jätteglad. För nu hoppas jag att den kommer nå ut till ännu fler svenska ungdomar. Jag har hört många lovprisa denna bok så mina förväntningar var nästan orealistiskt höga på. Men trots detta blev jag inte alls besviken. Nej, tvärtom, jag blev totalt hänförd av denna actionfyllda, dystopiska kärlekssaga!
 
I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är. Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Jag rycktes verkligen med i den här boken. Veronica Roth lyckas jättebra med att fånga sina läsare. Jag kunde inte sluta läsa, jag var fast. Divergent är lättläst och har karaktärer som man snabbt utvecklar intresse för. Ta bara den mystiske Four. Jag får lite ont i hjärtat bara jag tänker på honom och de hemligheter han bär på. Eller Tris som är en sådan fighter och som aldrig ger upp, trots de hårda prövningar hon ställs inför. Den här boken var bara helt underbar! Den hade liksom allt! Spänning, action och kärlek i en välgjord dystopisk miljö. Det kan inte bli annat än full pott från mig.
 
Ett STORT tack till Modernista för boken! Jag älskade den och kan varmt rekommendera den till alla!
 
Sugen på att läsa eller lyssna på Divergent redan idag? Köp den hos bokii.se!
 
/Sara
 
Divergent


Kommentarer
Postat av: Lena

Har inte läst så mycket i denna genre. Läsvärt??

Svar: Mycket! Om man gillar böcker som Hungerspelen och dyl. rekommenderar jag den verkligen.
Beas Bokhylla

2012-11-15 @ 19:08:06
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Tessans Bokblogg

Håller på och läser nu. Den är riktigt bra, kommit 200 sidor in och jag är typ kär i Tris och Four!!! :)

Svar: Ja, visst får man massor med medkänsla för karaktärerna! Underbar bok!
Beas Bokhylla

2012-11-15 @ 21:58:10
URL: http://tessansbokblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0