En välbevarad hemlighet

En sommardag i England, 1961. Den sextonåriga Laurel är som vilken tonårsflicka som helst, med drömmar om kärlek, frihet och ett glamouröst liv likt Hollywoodstjärnornas. Men brottet som begås samma eftermiddag i familjens trädgård, och som Laurel inte förstår orsaken till, kommer att påverka henne för resten av livet. Ingen i familjen talar mer om saken.

Som vuxen är Laurel en berömd skådespelerska, men bär den mörka hemligheten från den sommardagen med sig. När hennes mamma närmar sig slutet av sitt liv, återvänder Laurel till föräldrahemmet för att söka svaren på gåtan som hon undrat över i femtio år. Det visar sig vara en dramatisk historia som sträcker sig tillbaka till andra världskrigets London, till mammans och hennes vänners förflutna.

Berättelsen växlar mellan 1930-talet, 1960-talet och nutid, och är en välskriven romantisk spänningsroman i engelsk miljö. Boken med sina nästan 500 sidor känns som en maffig gammaldags tårtbit med många lager att utforska, och som bildar en bra helhet romanmässigt, om man gillar mysterier, familjehemligheter, bedrägeri, evig kärlek och cliffhangers i var och varannan kapitel. Jag måste även erkänna att slutet överraskade mig fullständigt! Jag gillar när en författare lyckas få mig att analysera mysteriet åt helt fel håll. Smart gjort.

Författaren Kate Morton var helt okänd för mig, men är tydligen en mycket populär australiensisk författare med böcker översatta till 40 språk. ”En välbevarad hemlighet” är hennes fjärde roman.

Ett hett tips till BBC eller annan valfri engelskspråkig TV-kanal: boken skulle göra sig utmärkt som mini-serie!

 

 
/Judit
 
Boken finns som e-bok hos bokii.se
 

 

 



Kommentarer
Postat av: Lena

Boken låter mysig!

2013-09-30 @ 18:27:03
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0