Fler noveller från Iza Melody Frost!

Jag skrev i ett tidigare inlägg om den första novellen i serien Vardagserotik av Iza Melody Frost och nu kommer lite tankar kring de två efterföljande novellerna. Även om novellerna självklart är helt fristående så utspelar de sig i samma värld. Personer man följer i en novell kan nämnas i någon av de andra och så vidare. Sånt gillar jag, för det får mig som läsare att känna igen mig och bli mer engagerad. Och varför ska man inte knyta an till det man tidigare skrivit? Det gör jag själv ofta när jag skriver, mest för att jag inte riktigt kan släppa tidigare karaktärer, men också för att det är lättare att skriva om någon som man redan känner.
 
Andra delen i Vardagserotik heter Hunden, fisken och kamelen och så här beskriver författaren novellen på sin blogg: Sprudlande, energiska Emmi är Jespers stora ungdomskärlek, men känslorna är obesvarade och han flyr utomlands. Flera år senare flyttar Jesper hem och kärleken till Emmi flammar upp på nytt. Men kommer hon någonsin att känna detsamma för honom?
 
 
Jag tyckte att det var trevligt att läsa novellen ur killens synpunkt denna gången. Alltid härligt med lite variation. Denna novellen gillade jag snäpet bättre och det berodde främst på att den nådde mig på ett lite djupare plan än den förra, som kändes mer lättsam och hemtrevlig. De vågade scenerna håller samma klass som tidigare och där skiljer sig inte novellerna så väldigt mycket åt. Men själva stämningen runt omkring, med längtan, hopplöshet och missförstånd, alla klassiska delar i en bra romance, berörde mig. Det kan faktiskt ha varit så att det kom en tår eller två vid något tillfälle, något som jag tänker skylla på hormoner, men som ändå ger ett mycket gott betyg till en text på ca 20 sidor.
 
Den tredje novellen, Mot väggen i en hiss, känns lite mer pang på röbetan. Själva titeln gör att det inte råder några tvivel om vad novellen kommer kretsa kring. Den har också en betydligt flirtigare framtoning än vad föregångaren ovan har: Strikta Jill har inte tid för att dejta utan satsar all energi på att jobba och leta efter sin drömlägenhet. Av en slump stöter hon ihop med William, en man som inte alls är hennes typ, men som sätter fart på hennes fantasier. Vågar hon släppa kontrollen och ge sig hän, bara en enda gång?
 
 
 
Denna novellen skiljer sig också från de andra genom att den handlar om två människor som inte träffats tidigare och ögonblickligen attraheras av varandra. Även om det kan vara spännande att läsa om främlingar som möts känns det inte rikigt lika äkta och på riktigt som i föregående noveller där kärleksparen känt varandra under en längre tid. Kanske beror det på att jag personligen inte är så förtjust i främmande människor över lag. Jag vet inte, det känns lite mer långsökt för mig. Men slutet på novellen är en positiv överraskning och får mig att andas ut. För visst ser det ut att blir mer än bara ett anonymt möte mellan Jill och William.
 
Mer om novellerna och författaren kan ni läsa här.
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Iza

Jag har också lite problem med främlingar. Skönt att slutet fick dig att andas ut :)

2014-04-30 @ 17:45:03
URL: http://izadoramelodyfrost.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0