Second hand annorstädes

I förra veckan jobbade jag några dagar i Borås. Eftersom jag var ganska fast i den centrala delen av stan, hade jag svårt att ta mig ut till Knalleland där jag vet att Emmaus och Myrorna ligger. Men Erikshjälpens second hand fanns på promenadavstånd, och en eftermiddag hann jag med ett besök.
 
Jag fann en mycket fint inredd och välorganiserad bokavdelning:
 
 
Det var lugnt, rent och trivsamt i lokalerna, så det var en fröjd att gå omrking och botanisera. Deras avdelning med inbundna böcker var jättefin, men nu förr det sig så att jag hittade pocketutgåvor som jag köpte med hem:
 
 
Sommaren i Mamarrosa av Monica Ali som skrev fantastiska Brick Lane. I det förflutna av Kate Morton, avkopplande historisk litteratur som jag kanske sparar till semestern. Bergets  döttrar av Anna Jörgensdotter är en chansning som jag har hört gott om, svensk arbetarklasshistoria. Och så Mysteriet på Père Lachaise, som är fristående uppföljare till Mordet på Eiffeltornet som jag har i hyllan men ännu inte har läst. De två av Claude Izner kanske också får följa med på semesterresan - jag tar ofta med pocket som jag köpt på second hand, det kan ju hända att de får bli kvar i brist på utrymme...
Jag tänkte nöja mig så, och gick mot kassan när jag slängde en blick på hyllan med ungdomslitteratur. Och där fanns I en klass för sig av Curtis Sittenfeld (Prep på engelska) som jag skrev om för inte så längesen, och som är lite svår att få tag i på svenska. Jag blev jätteglad! Pocket i fint skick för en femma styck, och så en Sittenfeld på det! Jag är jättenöjd med miina fynd!
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag älskade också Erikshjälpen i Borås när jag besökte den i somras! :)

2015-04-30 @ 18:56:48
URL: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0