Wilma, Anton och knarksmugglarna

För ett tag sedan blev vi på bloggen kontaktade av Jörgen Ohlsson, som har skrivit ett par böcker och satsat på att ge ut dem själv. Jörgen har tidigare skrivit om segling i Medelhavet, men den senast utgivna boken är en ungdomsbok som säger sig vända sig till barn och ungdomar mellan 12 till 15 år. Eftersom jag har barn i den åldern och alltid är på jakt efter bra böcker till dem tackade jag ja till att läsa den.

Boken heter Wilma, Anton och knarksmugglarna och handlar om Wilmas familj som ska segla till Medelhavet under en tvåmånadersperiod med familjens båt Aphrodite. Wilma är 14 år, och tycker inte alls om idén att skol- och seglarklubbskamraten Anton inbjuds att delta i familjeresan. Man kommer överens om en kompromiss, nämligen att Anton får följa med under halva resan och sedan flyga hem till sin familj.

Samtidigt som Aphrodites besättning gör sig redo att starta sin resa får vi följa en liga som framställer och smugglar droger från Sydamerika via Afrika till Europa genom Medelhavet. Man får inblick i de olika stegen i processen och får följa några personer, både högre och lägre i hierarkin. Utan att spoila för mycket kan jag avslöja att Aphrodites besättnings och knarksmugglarnas vägar korsas så småningom...

Handlingen i boken bygger på en bra grundidé, och intrigen är det inget fel på. Det blir en spännande händelseutveckling, och jag tycker om när man infogar aktuella globala händelser, i det här fallet droghandeln och dess effekter, i ungdomsböcker. Ohlssons kärlek för segling lyser starkt igenom, även jag som aldrig har satt min fot på en segelbåt längtar plötsligt efter en äventyrlig långsegling.

Det som tyvärr drar ner intrycket är språket, som enligt min mening hade mått bra av en stark redaktörshand och en mer noggrann granskning. Slarv med grammatik och tempus gör berättelsen onödigt svårläst och ger ett svajigt intryck, likaså de korthuggna meningarna som inte lyckas förmedla känslan av att man befinner sig mitt i historien.

Det är synd att utförandet hindrar en i grunden bra historia till att utvecklas till en bra ungdomsroman.

 

 

 

 
 

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0