Allt eller inget!

Simonas senaste boksläpp var självklart ett av årets mest efterlängtade för mig. Även om romancegenren har tagit ett steg framåt i Sverige på senare år känns det fortfarande lite extra lyxigt att få läsa den på svenska.
 
I Simonas sjunde roman får vi följa Lexia Vikander som jobbar på en reklambyrå. Hon älskar sitt jobb, ändå känns det som om hon inte riktigt passar in. I reklamvärlden är alla kvinnor pinnsmala och kalorifixerade. Alla utom hon. Dessutom är det stökigt på jobbet. En ny ägare har tagit över, och ryktet säger att många ska få sparken. För att trösta sig sitter Lexia i en bar och dricker alldeles för många rosa drinkar. Ingen flirtar med henne, och hon känner sig misslyckad. Men plötsligt sitter han bredvid henne, den snyggaste man hon kan tänka sig.

 

Adam Nylund är en hård man. Han är värstingen från förorten som blev vd och är känd för sin hänsynslösa stil. Han har kommit till Stockholm för att rensa upp på bolagets nyinköpta reklambyrå. Egentligen fokuserar han enbart på arbete, men kvinnan på barstolen intill väcker hans intresse. I alla fall tills hon fyllekysser honom och sedan kräks på hans skor.

 

På måndag morgon möts de igen. Lexia och hennes nya chef: Adam.

 

 

 

Simona Ahrnstedts böcker är ren läsnjutning. Den här gången lyckades jag faktiskt dra ut på den i en hel vecka, istället för att sluka den på ett dygn, som brukar vara fallet med Simonas böcker. Boken inleds med ett klassiskt missförstånd. En kyss med en främling som senare visar sig vara mycket mer än så. Jag har visserligen läst liknande öppningar inom romancegenren tidigare, men jag tröttnar aldrig. Dels är det vansinnigt underhållande, i alla fall för läsaren, sedan ger det den där korta stunden av fördomsfritt möte som jag tycker är så himla härligt.

 

Romantik på jobbet är också en klassisk intrig jag gillar. I Sverige har vi kanske inga anställningskontrakt som uttryckligen förbjuder oss att inleda en relation med en kollega, något som brukar vara väldigt vanligt i den amerikanska bok- och tv-världen. Men det ger ändå en känsla av något lite förbjudet och arbetssituationen kan bli komplicerad när linjen mellan privat och professionellt suddas ut. För någon som inte alls är insatt i reklambranschen tycker jag ändå att Simona målat upp både den och kontorsmiljöerna bra. Viktigt också att hon lyfter begrepp som kroppspositivism och uppmärksammar alla omöjliga ideal som kvinnokroppen ska förhålla sig till, inte bara inom just den branschen utan överallt.

 

Efter att ha avslutat boken med ett nöjt leende på läpparna kan jag bara konstatera att Simona har lyckats igen. Uppbyggnaden av känslor, attraktionen och kärleken - allt sitter som en smäck! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0