Potensgivarna

Som utlovat i ett tidigare inlägg kommer här en litet boktips i form av Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist.
I Potensgivarna kretsar handlingen kring de två gamla systrarna, tillika ungmöerna, Tilda och Elida. De gamla damerna på 72 respektive 79 bast bor i sitt barndomshem där de fortfarande sover i den gamla utdragssoffan i köket trots att deras föräldrar varit döda i många år. De har varken vatten eller el och innehållet i deras brudkistor är ännu orört och tas endast fram vid fina tillfällen.
När systrarna en dag bestämmer sig för att de vill ha ett innedass (alltså WC) blir den stora frågan hur de ska få ihop tillräckligt med pengar. Efter att ha upptäckt, via grannens katt, att sumpen från kaffegök har oanade egenskaper, beslutar sig de båda systrarna för att starta en postorderfirma för potenshöjande medel.

När jag läste den här boken för första gången (jag tror att det kommer bli fler), så blev jag stormförtjust i den på en gång. Hur kan man annat än att älska dessa rara gamla tanter, vars enda önskan är att få en turkos vattenklosett inomhus. Man skrattar och ler ömt när de gamla damernas skyddade värld möter det moderna samhället, som när de åker in till storstaden för att handla på Konsum. Ett företag som för dem är lika förvirrande som det är tidskrävande att planera.

Jag lovar att Potensgivarna kommer att bjuda på en riktigt trevlig lässtund.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0