Halloweentips!

Eftersom det är Halloween imorgon så tänkte jag tipsa om några läskiga bok- och filmtips, högtiden till ära.
När det är Halloween ska det ju vara läskigt och mycket spöken och häxor och dylikt, så här kommer några mer eller mindre läskiga förslag.

Roald Dahl har skrivit flera kända barnböcker bland andra, Kalle och chokladfabriken, James och jättepersikan, Matilda och den bok jag tänkte tipsa om idag, Häxorna.

Häxorna handar om en liten pojke, som efter att hans föräldrar dött i en bilolycka, får flytta till sin mormor i Norge. Hos mormodern får han reda på att häxor faktiskt finns och att man känner igen dem på deras blåa spott samt deras benägenheter att alltid bära peruk och handskar. Av någon anledning tvingas pojken och mormodern att lämna Norge och flytta tillbaka till England. Väl där tar de in på ett hotell och inte vilket hotell som helst utan platsen för häxornas årliga sammankomst. En dag när pojken tjuvlyssnar på häxorna får han reda på att de har tänkt döda alla barn i England, för häxor hatar nämligen barn. Så nu är det upp till honom och hans mormor att rädda alla barn i England.
Som ni förstår är det här mera en barnbok än en vuxenbok, men rolig är den och den har ju faktiskt blivit lite av en modern klassiker.

File:TheWitches.jpg



Och nu till något för de lite äldre. För något år sedan såg jag och min granne på en film som hette The Abandoned och jag har aldrig blivit mer rädd av en film i hela mitt liv. Därför kanske det passar bra att tipsa om just den.
The Abandoned handlar om en kvinna som hela sitt liv vetat att hon är adopterad, men så en dag får hon ett brev från Moskva som säger att hon måste komma till Ryssland för att hon har ärvt sitt barndomshem. Så hon packar sina väskor och ger sig iväg. Men ute i de avlägsna, ryska skogarna väntar fasor större än vad hon någonsin föreställt sig. Något lurar där som inte vill förlora henne en gång till...

Som sagt, mycket kusligt, men hu vad bra.





Hoppas alla får en trevlig helg, själv ska jag på kvinnofrukost och ostbuffé imorgon. Inte minsta spår av häxor och monster med andra ord. =)

/ Bea


Kommentarer
Postat av: Emelie ooooo

Hej BS! : ) Vilken fin blogg du har! Gillar verkligen bilden längst upp, har du fotat och arrangerat själv? Hälsa mannen din : ) Kraam

2010-10-29 @ 11:09:14
Postat av: Bea

Trevligt att du tittade in Emelie! Maken har tagit bilden, men jag har arrat den. Hälsa din man med! Kram

2010-10-29 @ 11:52:47
Postat av: Kakan

Åååååh, jag tror The Witches finns som film! Fick en skräckflashback av förklaringen! Barntrauma!! :P

2010-10-31 @ 12:07:06
URL: http://karinnotsten.blogspot.com/
Postat av: Bea

Den får vi definitivt ta och se! Den andra filmen är dock skitälcklig. E vill se den för han har inte gjort det, men jag vet inte om jag pallar en gång till =)

2010-10-31 @ 18:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0