Fallen Ängel

Som tidigare skrivits av min kloka syster så har vampyrerna fått en stark uppsving i och med twilightsuccén, kanske lite för stark. Och trots att jag känner att jag faktiskt är lite för gammal för hela vampyrgrejen så kan jag liksom inte riktigt låta bli att hänga på emellanåt. Jag borde kanske ligga och läsa bäcker om barnuppfostran på kvällarna, men jag kan liksom inte låta bli att läsa om dessa farliga lite små-hunkiga vampyrkillar och tjejerna som faller pladask för dem. Så det var med detta i åtanke jag beställde hem den relativt nyutkomna svenska utgåvan utav Becca Fitzpatrick succé Hush, hush. En bok som gick direkt till bestseller-listorna i USA och som på svenska översatts till Fallen Ängel.

Boken handlar visserligen inte om vampyrer(!) men tillhör den nu så populära kategorin darkfantasy och handlar om änglar. Men annars är väl storyn i stort sett densamma för att inte säga exakt som i twilightböckerna. En ung tjej, som grovt underskattar sin egen skönhet, träffar en mystisk snygg kille som gärna klär sig i svart. Hon dras till honom trots att hon tror att han är farlig. Hon råkar ut för diverse läskigheter och kommer fram till att han är nog inte mänsklig (surprice!) trots allt. Ska hon följa sitt hjärta eller lyssna till sitt förnuft?

Huvudpersonen i boken är Nora som i skolan träffar på nykomlingen Patch. Patch fångar hennes uppmärksamhet trots att hon först inte alls gillar hans hånfulla leende och kaxiga attityd. Han tycks alltid finnas i närheten och när den ena skrämmande saken efter den andra sker vet Nora inte vem hon kan lita på.

Själv tyckte jag att boken gott kunde varit lite tjockare då själva läsupplevelsen tog slut alldeles för fort för min smak samt att detta fick boken att kännas en smula ytlig. Annars blir väl betyget bra - men inte bättre än Twilight, om man får uttrycka sig så. Kan ändå inte låta bli att se fram emot uppföljaren som snart utkommer på engelska, fy på mig.

/Syster S




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0