Lerigt långkok!

Att laga saker i ugn är ju som bekant väldigt smidigt. Man lämpar in en plåt eller en form och sedan sköter det hela sig självt tills maten är färdig. Mycket mat för lite möda med andra ord.
Härom helgen bestämde jag mig för att inviga min tyska lergryta. Första koket tog 3 timmar plus 12 timmar blötläggning. Resultatet blev alldeles vedervärdigt, vilket kändes något snopet. Förra lördagen tog jag dock tag i det igen och bestämde mig för att göra kyckling i min Schlemmer-topf, vilket visade sig bli mycket lyckat och så här gör man det:

♣ Blötlägg grytan. Är det första gången ska den ligga i blöt över natten helst annars behövs bara 20 minuter.

I ingrediensväg behöver du följande, jag mixade från två olika recept.

♣ 1 kyckling (min var ca 1,3 kg)
♣ 1-2 gula lökar
♣ ½ chili
♣ 3-4 vitlöksklyftor
♣ 50 g smör
♣ persilja
♣ salt
♣ peppar
♣ saft från en halv citron
♣ ca 1 dl riven ost till gratinering det sista.

Kvällen innan steker du 1 lök, 2 vitlöksklyftor och den halva chilifrukten tillsammans med lite citronsaft tills löken mjuknat. Låt det sedan kallna innan du smetar ut det på kycklingen. Slå in med aluminiumfolie och låt stå över natten i kylen.

Dagen efter hackar du 1 lök, 2 vitlöksklyftor och blandar detta med smöret och persiljan. Stoppa sedan in kryddsmöret i magen på fågeln och bind ihop rumpen. Salta och peppra på kycklingen.

Lägg sedan kycklingen i den genomfuktade formen och lägg på locket. Ställ in i kall ugn och ställ värmen på 250°. Efter 45 minuter strör du på den rivna osten. Låt den stå ytterligare 30-45 minuter i ugnen. De sista femton minutrarna kan man ta av locket ifall man vill ha en krispig yta på kycklingen.

Jag serverade detta med haricot verts, ris och en currysås som jag gjorde på spadet från grytan. Det hela blev mycket gott och var faktiskt inte så krångligt som man kunde tro!

Och så här såg det ut...



Blötläggning av grytan.


Receptboken har jag lånat av mamma, för övrigt väldigt fiffigt att ge ut en kokbok tillsammans med grytan.


Och voila! Det färdiga resultatet. Kycklingen blev så mör att köttet bara föll av benen.

/ Bea



Kommentarer
Postat av: Emilia

Jag har önskat mig en sådan gryta av mamma och pappa i 20års present! DÅ får vi laga och skicka bilder till varandra :)

2011-04-20 @ 17:36:03
URL: http://emiliasskafferi.blogg.se/
Postat av: Bea

Det ska vi absolut göra. Ett tips är dock att inte göra fläsklägg i den = superäckligt!! 15 timmars förberedelse och matlagning till...katterna!??



=)

2011-04-21 @ 08:13:39
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0