En bok som gjorde mig rädd...

Att böcker kan väcka starka känslor hos oss är väl självklart. Det är väl mycket därför man läser, för att få en upplevelse. Vilken upplevelse man får beror ju på vilken sorts bok man väljer att läsa. Så därför tänkte jag nu tipsa om en bok som gjorde mig riktigt rädd.

Författaren Dean Koontz har säkert många hört talas om. En vän till mig plöjde hans böcker på gymnasiet och tyckte de var jättebra, så jag bestämde mig för att läsa en jag också. Många av Dean Koontz böcker har en övernaturlig touch, som jag inte är så förtjust i. Ju verkligare, desto mer skrämmande, tycker jag. Aliens och monster känns inte tillräckligt verkligt för att jag ska bli riktigt rädd. För att jag ska bli rädd ska en bok handla om något som jag i praktiken själv skulle kunna råka ut för.

I boken Psykopaten lyckas Dean Koontz utmärkt med just detta. Jag har nog aldrig varit så rädd när jag har läst en bok. Jag kunde nästan känna doften av blod och död slå emot mig när jag läste boken. Skrämmande, välskriven och oerhört detaljrik. Kort och gott skräckläsning när den är som bäst. Nu var det några år sedan jag läste den, så jag är lite sugen på att läsa den igen. 

Boken handlar, precis som titeln antyder, om en psykopat och om en ung kvinnas kamp för sitt liv under några fasansfulla dygn. Läs den så förstår du också varför Dean Koontz ofta kallas för skräckens mästare!

/Syster S

Psykopaten



Kommentarer
Postat av: Vargnatts bokhylla

Jag älskar verkligen Koontz och håller med om att Psykopaten var otrolig! Nerverna var på spänn hela tiden när jag läste den, varje litet ljud i huset fick mig att hoppa högt

2011-08-13 @ 20:35:39
URL: http://vargnattsbokhylla.blogspot.com/
Postat av: Den luttrade bibliotekarien

Ja Psykopaten var verkligen läskig, den och en annan av hans böcker, Viskningar, är nog de enda böcker jag har känt rädsla och obehag vid läsning. Kan fortfarande komma ihåg känslan och då är det många år sedan jag läste dem.

2011-08-13 @ 20:41:33
URL: http://luttradbibbla.wordpress.com/
Postat av: Bea

Tvivlar på att Psykopaten är en bok för mig. Skulle med all säkerhet inte kunna sova på flera veckor. Hu!

2011-08-13 @ 21:29:23
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Läsplatta

Dean Koontz är en otroligt bra författare. Läst många böcker, men denna har jag fastnat för sjukt mycket.

2011-08-14 @ 18:46:08
URL: http://www.lasplatta.se/
Postat av: Syster S

Kanske ska ta och skaffa hem några fler Koontz-böcker då? Här hemma finns bara psykopaten.

2011-08-16 @ 11:02:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0