Val McDermid

En av mina favoriter bland alla deckarförfattare är Val McDermid. Hon är kanske mest känd som hjärnan bakom Dr Tony Hill, expert på psykologiska profiler. Böckerna om Tony Hill har även filmatiserats och blivit den populära, spännande tv-serien Mord i sinnet. med Robson Green o rollen som dr. Hill. Serien har utkommit i sex säsonger och samtliga står hemma i dvdhyllan. Ett avsnitt av Mord i sinnet ger en garanterat läskig kväll i soffan.

Mord i sinnet - Säsong 1-6 (13-disc)

Val McDermid har förutom serien om Tony Hill skrivit flera deckarserier samt flera fristående böcker. En av dessa fristående deckare föll valet på senast då jag var på jakt efter en ny bok att läsa.

Dödsdomen (A Place of Execution) är en prisbelönad deckare som till en början utspelar sig under 60-talet där det nyblivne kriminalkommissarien George Bennett får sitt första stora fall. Främst pga av att hans chef brutit foten, men ändå. En decemberdag försvinner 13-åriga Alison Carter från sitt hem, i en liten by vid namn Scarsdale i norra England. George Bennett och hans medarbetare Tommy Clough får en svår och lång utredning framför sig. I den lilla byn Scarsdale är man inte välvilligt inställda till polisen, alla är släkt med alla och man är vana att sköta sig själva utan inblandning från utomståendes. Trots detta lyckas man ringa in en misstänkt och vi får följa kampen för att fälla den misstänkte.

Åren går och 35 år senare blir utredningen återigen aktuell i samband med skrivandet av en bok om fallet Alison Carter. Men denna gång får fallet en oväntad och tragisk vändning.

Detta är en otroligt välskriven och spännande deckare. Jag är inte förvånad över de priser dom McDermid vunnit med denna bok.

Dödsdomen (kartonnage)

Läs den! Och finns det nån som inte orkar kan finns boken filmatiserad också.




/Syster S

 


Kommentarer
Postat av: Annika

Jag är väldigt svag för Val McDermids böcker, när hon skriver om duon Jordan/Hill vill säga. Jag har läst tre eller fyra av hennes andra deckare men de har inte alls imponerat på mig, men jag kanske borde ge den här en chans!?

2011-08-24 @ 06:37:55
URL: http://alkb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0