Halvblod!

Nu är det ca en vecka sedan som den svenska vampyrromanen Halvblod släpptes. Halvblod, av Sofie Trinh Johansson, är den första delen i en planerad triologi.

Berättelsen handlar om Aveline som lever ett stilla liv på Mallorca tillsammans med sina föräldrar. Men på ett ögonblick raseras hela hennes tidigare liv och hon tvingas fly för sitt liv tillsammans med Billy, som vet vem Aveline egentligen är. Eller kanske rättare sagt vad hon är och vilka som är ute efter henne. Sakta avslöjas hennes mörka förflutna samtidigt som Avelines flykt tar henne till platser hon aldrig tidigare sett. Billy har lovat att beskydda henne med sitt liv, men är det vad han verkligen vill och kan hon lita på honom. Kan hon lita på någon?

Jag måste erkänna att de inledande kapitlen gjorde mig lite osäker. Men när berättelsen väl tog fart fick jag tvinga mig själv att ta en paus då och då för att inte sträckläsa de 660 sidorna för så svårt var det att lägga boken ifrån sig. Sofie Trinh Johansson skriver på ett sätt som gör att texten bara flyter fram. Spänningen är otroligt hög genom hela boken och actionscenerna avlöser varandra.

Halvblod överaskade mig rejält. Jag trodde att det skulle vara bra, men inte så här bra. Det har ju kommit en hel del vampyrlitteratur de senaste åren och att skapa något som känns nytt och fräscht kan inte vara lätt, men Sofie Trinh Johansson lyckas verkligen! Det känns som om den här boken kan vara början på något riktigt, riktigt stort. Alla hungrande, vampyrgillande ungdomar i vårt avlånga land behöver inte längre söka sig utomlands, vänta på svensk översättning och allt sånt där. Nej, nu har vi vår egen vampyrdrottning! Hollywood titta hit!

Nu börjar väntan och längtan inför nästa bok som inte kan komma nog snabbt känns det som.

STORT tack till Mörkersdottir förlag för ett lysande recensionsex!

/ Sara

Halvblod


Kommentarer
Postat av: Bokälskarinnan

Bad du om den?

2011-12-04 @ 19:18:48
URL: http://bokalskarinnan.blogg.se/
Postat av: Sara

Ja, det gjorde jag. Kunde inte låta bli att fråga, den verkade så himla bra!

2011-12-05 @ 09:37:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0