Ett litet boktips!

Idag fick jag en överraskande present på jobbet utav en arbetskamrat som varit i London över midsommarhelgen. Kan ni gissa vad det var?



Just det! De mumsiga jordnötssmörsgodisarna jag hittade på semestern. Jag har nämnt dem någon gång i fikarummet och det hade hon snappat upp. Hur snäll kan man va?

Det pratas även en del böcker på stället där jag jobbar. Idag småpratade vi lite om självbiografiska böcker och kom in på Frank McCourts bok Ängeln på sjunde trappsteget. Därför tänkte jag passa på att tipsa lite om den idag.

Ängeln på sjunde trappsteget (org. Angelas Ashes) bygger på McCourts egna uppväxt i Limerick på Irland. Han föddes i New York av irländska immigranter som sedan återvände till Irland. Han skriver om vardagen, fattigdomen och den katolska kyrkan som präglade hans uppväxt. Boken spänner sig från hans födsel till dess att han emigrerar tillbaka till USA i sena tonåren.

Jag läste boken när jag gick på folkhögskola och jag tyckte att den var jättebra. Uppföljaren däremot, Lyckans land var inte direkt något att hänga i julgranen. Det finns även en tredje och avslutande del, Magistern, den står fortfarande oläst i bokhyllan hemma. Men nog tror jag att jag kommer att läsa den någon gång.
Ängeln på sjunde trappsteget har även, har människor som kände familjen McCourt i Limerick, beskyllts för att vara överdriven. McCourt sägs ha spätt på sin redan tragiska irländska barndom lite väl mycket. Men, oavsett är det en bra bok. Jag hade tyckt om den även om den inte var självbiografisk, så han får ha spetsat till det hur mycket han vill. En mycket bra bok med andra ord! Den ska även ha blivit film, men den har jag dessvärre inte sett.

/ Bea





Kommentarer
Postat av: Emmas Bokhylla

Ah, vad snallt! Det ar onekligen lite jobbigt nar man far cravings efter saker som bara finns i ett annat land...

2011-07-01 @ 08:12:30
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0