Bokbloggsjerka 11-14 nov

Frågan som Annika ställer sig på sin blogg under denna veckas bokbloggsjerka är följande:

Böcker har ofta en tendens att filmatiseras. Vilken karaktär i filmerna/tv-serierna har minst/mest motsvarat den bild som du skapat av bokkaraktärerna?


Bea:

Det är ena riktiga tankenötter Annika serverar till helgen. Hjärnan går på högvarv för att försöka scanna igenom alla böcker man läst och filmer man sett. En karaktär som jag tycker överensstämmer ganska bra i både bok som film är Robert Langdon i Dan Browns böcker, bl.a. Da Vincikoden och Änglar och demoner. Någon som däremot inte blivit så lyckad på film är väl Mma Ramotwse. Tycker att filmerna/TV-seriens Mma Ramotwse skiljer sig avsevärt från hur jag upplever henne i boken. Faktiskt så mycket att jag stör mig...och det ganska rejält.

 

Syster S:
Min man påpekar alltid att Aragorn (Sagan om Ringen) har framställts bra mycket yngre och hunkigare i filmerna. I böckerna framstår han som en äldre, härjad man av luffartyp med dåligt rykte. Själv har jag bara sett filmerna och det kanske är lika bra. Själv tycker jag, för att än en gång återkomma till ämnet Twilight, att Edward i boken beskrivs som bra mycket fagrare än vad Robert Pattison någonsin kommer att bli. Men det kanske är ett generellt problem? Beskriver man en karaktär som oerhört vacker i en bok är det svårt att göra alla i en biopublik helt nöjda. Alla har vi olika smak, eller hur? Att komma på någon som jag tycker överensstämmer väl var lite svårare. Jag kan faktiskt inte komma på någon riktigt bra. Kanske Damon Salvatore från The Vampire Diaries. Nu såg jag tv-serien innan jag läste böckerna, men ändå. Annars måste jag än en gång slå ett slag för Jennifer Ehle som Ms Elizabeth Bennett i Jane Austens Stolthet och fördom.


/Bea & Syster S



Kommentarer
Postat av: Monika

Jag tror det där med att passa in på en bild man har i huvudet beror lite på skådespelarens skicklighet också. Jag kan nog inte komma på någon roll Tom Hanks spelat och inte varit trovärdig i.

2011-11-12 @ 13:01:58
URL: http://bokslut.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0