Jarastavens vandring!

Hej!
Det är jag som brukar gå under beteckningen make E här på beasbokhylla och idag gör jag min bokbloggspremiär till min frus stora lycka=)
Jag är mitt uppe i en sträckläsning av Saga Borgs fantasyserie; Jarastavens vandring och tänkte göra en liten i-farten-recension.
Saga Borg är en pseudonym för Carola Jonsson Haglund, Diane Alfredhsson och tidigare även Jesper Svensson som tillsammans skriver böcker. Serien består av nio böcker. Völvans dotter, Ondskans tecken, Vindens öga, Urlas skugga, Mörkrets makter, Dödens vingslag, Livets källa, Vargens lya och Tertors vrede.

Jag har redan försökt läsa serien en gång tidigare, när jag gick på gymnasiet, men kom bara till den femte boken. Detta berodde inte på bristande tycke för serien i sig utan för att jag inte fick tag på den sjätte boken. Vanligtvis avskyr jag att avbryta läsningen av en serie, jag kan knappt avbryta en film jag tycker är dålig, men tyvärr blir det så ibland.

Serien utspelar sig i Sverige under folkvandringstiden och handlar än så länge mest om den unga Siri från byn Stenestrand. Siri är dotter och lärling till byns völva, vilket är en slags medicin/trollkvinna som står i kontakt med naturen och kraften. I början av första boken blir Siri, tillsammans med några andra kvinnor, kidnappad från sin hemby och förd till byn Bäckakors där hon tvingas bli hövdingen Vidars andra kvinna. I vrede över att ha blivit bortförd lägger hon en kraftig förbannelse över Bäckakors män.
Vidars första kvinna, Grina, är Bäckakors völva och ser inte med blida ögon på att Vidar tagit den unga, blonda Siri till sig och gör livet surt för henne på många sätt. Siri fattar dock tycke för Vidar som är en godhjärtad hövding men blir samtidigt förälskad i den mystiske Ional som hon träffar ute i skogen en dag. 

Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att ondskan kommer till Bäckakors och det faller på Siri att försöka rädda så många som möjligt. 

Sammanfattningsvis är detta en spännande fantasyserie med krig, kärlek, magi och historiska element som ger en intressant läsning. Jag kan ibland få känslan av att den är riktad till unga kvinnor, men det kanske mest beror på att huvudpersonen är en kvinna och att hennes känsloliv beskrivs så detaljerat. =)

Rekommenderas!

/E


Och så här ser böckerna ut, ackompanjerade av Sibelius.
 


 



Kommentarer
Postat av: Evelina

Emil, vad roligt att se dig här på bloggen. Jag har hört bra om dessa böcker, men inte haft en tanke på att läsa dem. Kanske ska göra det. :)

2011-11-17 @ 18:51:53
URL: http://strumpstickan.wordpress.com
Postat av: Bibliophilia

Detta är också en av mina favoriter!

2011-11-17 @ 20:22:53
URL: http://bibliophilia.se
Postat av: Stéphanie

Åh, jag gillar också dem jättemycket. Har dock inte läst de två sista.

2011-11-17 @ 20:34:43
URL: http://www.boktagen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0